Що таке міфосвідомість та як міф впорядковує всесвіт: відповідає Наталія Кривда

06 Березня 2024, 16:34
Наталія Кривда на форумі «Космогонія: ключ до коду майбутнього» 1278
Наталія Кривда на форумі «Космогонія: ключ до коду майбутнього»

Як міф упорядковує всесвіт та що таке міфосвідомість докторка філософських наук та голова Наглядової ради УКФ Наталія Кривда розповіла на п'ятому МСУМК Art Forum «Космогонія: ключ до коду майбутнього», який проходив у Музеї сучасного українського мистецтва Корсаків, в межах проєкту «Космогонія».

Журналістка Район.Культура обрала найцікавіше з виступу спікерки.

За словами філософки, на міфологію опираються і піддаються люди сотні років. Це не про фантастичні діяння богів і героїв. Усі рішення, емоції, інтуїтивні реакції є результатом діяльності міфосвідомості. Це історично перший тип суспільної свідомості. Проживання нинішніх подій також неможливе без застосування того ж типу мислення.

«Ми живемо навіть не в інформаційній війні, а в умовах семантичної війни, війни сенсів. І тут виграє той, який створить кращий міф».

 Міф уособлює абсолютний вплив на розум та життя, попри невірогідність наративу та його логічну слабкість. Однією з характерних рис міфологічної свідомості є тотальне олюднення світу.

 «Коли у вас зависає комп'ютер ви з ним розмовляєте? Так, ви говорите з пластмасовою коробочкою. Ви олюднюєте цей предмет. Ми можемо ставитися до світу лише по-людськи, і сприймати його крізь живу істоту», – пояснила докторка.

Читайте також: Homo Novus, Космогонія і Свобода: у Луцьку досліджували майбутнє 

Люди замінюють причинно-наслідкові зв'язки прецедентом, який виник з досвідом. Зазвичай цей досвід фрагментарний, але правдивий, бо людина побачила його власними очима. Бо люди, коли бачать блискавку, очікують грому не тому, що знають про різницю швидкості світла та звуку. Вони з легенд чули, що Бог їде небом на колісниці, кидаючи срібні списи донизу. Тому коли списи розбиваються об землю, ми чуємо грім. Красива історія і, найголовніше, звучить правдиво. Сформовані традиціями обряди чи ритуали нагадують ключові цінності й повертають суспільство до заводських налаштувань.

Міфологічною свідомістю часто користуються маркетологи.

«Для того, щоб сім'я була щаслива, повинні виконуватися сотні підстав. Але як вміло рекламісти запаковують поняття щастя в рекламу зубної пасти. Купи хорошу пасту, і родина одразу стане щасливою», – підсумувала Наталія.

Міф це завжди колективний досвід, тому що він залишається в пам'яті поколінь. І коли до суспільства приходить молода людина, яка хоче робити щось інакше, її зупиняють: «Яке ти маєш право піддавати сумніву досвід нашої тисячолітньої культури?»

Наталія Кривда переконана: міф виконує усі функції, які здійснює естетика, економіка, наука, політика та мистецтво. Міф як текст упаковує якусь інформацію і зручно передає її від покоління до покоління. Ми виживаємо користуючись таким «архівом», бо не починаємо усі процеси щоразу з початку.

Коментар
27/04/2024 Субота
27.04.2024
26.04.2024