Поетичне слово має лікувальні властивості, – Світлана Мейта

06 Липня 2023, 17:33
Світлана Мейта 902
Світлана Мейта

«Поезія це якесь просвітлення у нашому житті, хоча вона буває і важка, вона буває різна. Але, як правило, поетичне слово має лікувальні властивості».

Світлана Мейта – поетеса та філософиня. Народилася у Здолбунові, життя «кидало» її по світу, та все ж доля повернула на рідні терени. Її творам характерна метафоричність, філософічність, тонка інтимна лірика, а також тяглість до християнської тематики. Журналістка Район.Культура поговорила з письменницею, аби дізнатися про її життєвий досвід: дитинство та юність, вибір професії, переїзди, кохання та, звісно ж, поезію. 

 Якщо говорити про дитинство, який перший спогад спливає в пам’яті?

– У мене спогади пов'язані з селом: атмосфера тиші за бабиною хатою, та стежечка, яка веде до Горині. Йдеш між кукурудзою, між городиною цією – це дуже приємні спогади. Є, звичайно, і болючі перші спогади: колись в дитинстві я ловила ос, ціле кубло вилетіло – і мені спину. Була навіть загроза того, що я від інтоксикації помру. Я пам’ятаю, як була температура більш як сорок, як мені прикладали холодне до спини, як я просила: «Дмухайте! Дмухайте!»

Де любили проводити час у студентські роки?

– Я дуже любила колектив, своїх дівчат, нашу групу і найприємніші спогади – це коли в нас були будзагони, коли ми їздили в Херсонську область, їздили в Чаплинку, в село Маслово на різні польові роботи й там співали українські народні пісні. Ми так старалися, так гарно співали, що потім ці мелодії ніби очищували, ти ставав якийсь світліший.

Чому вирішили присвятити своє життя дітям і професії викладача?

Колись я ставилася з величезною повагою до своїх викладачів, що і подумати не могла б, що я колись зможу стати викладачем. Я готувала себе стати вчителем. Через те, що в мене чоловік був військовий, а вони, як правило, одружувалися з вчительками та в тих військових частинах, де ми були, все повністю було забезпечено вчительськими кадрами. Коли з Могилів-Подільського ми приїхали в Рівне, я почала шукати роботу, ходити по школах і вони всі були заповнені. Мені тільки пропонували роботу методиста або піонервожатої  і я вже вирішила, що піду в якусь школу піонервожатою. Але з літературного об’єднання, в яке я ходила, Владислав Нестеренко запросив мене почитати студентам вірші й після цієї зустрічі забрав мене до себе в аспірантуру. Це була його рука допомоги: він бачив, що мені робота потрібна і він знав, що я шукаю вчительську роботу, і я дуже задоволена, що залишилась в університеті, тому що люблю цю роботу, люблю студентів і люблю з ними спілкуватися.

Ви з чоловіком дуже багато років разом. Як прожити стільки часу і не втратити кохання один до одного, маєте секрети?

Ой багато, ми вчились в одній школі, тільки він старший від мене на три роки й одружились ми, коли мені було двадцять років. На жаль, зараз є дуже багато поганих прикладів, коли людина показує, що вона може обійтись без іншої людини: «Мене це не влаштовує. Я самодостатня!», але ж, як правило, щоб зберегти відносини, треба великий труд. Коли я була студенткою, виписала фразу когось з іменитих, вже не пам’ятаю кому належать ці слова: «Любити – це вміти прощати», але я хочу ще додати: не тільки вміти прощати, а ще й вміти бути вдячним. Бачити те, що людина для тебе робить, який вона може дати для тебе позитив, скільки в неї є самопожертви, скільки є чогось доброго. По-перше – вміти прощати, тому що не буде все завжди гладко, це однозначно. По-друге – бути вдячним, вміти бути вдячним за все хороше, що було, а хорошого в нашому житті не менше ніж поганого.

У вас було багато домівок. Наскільки важко кожен раз переїжджати на нове місце?

Дуже важко і цікаво, хоча більшою мірою важко, кажуть: «Три переїзди це одна пожежа». Все губиться: знайомства, люди, до яких ти звикаєш, і матеріально це важко. Тепер, коли я дивлюся на тих людей, які змушені переїжджати, я їм дуже й дуже співчуваю, тому що я знаю що це таке.

Поезія – це зазвичай інтимне і деколи треба мати сміливість, щоб ділитися тим, що пишете. Чи бувало вам страшно публікувати свої роботи?

Коли я була в такому віці, як ви, я думала, що ніколи в житті своїх віршів публікувати не буду, хоча ходила в літературний гурток, який вела Олена Грицютадуже цікава викладачка, людина, віддана своїй справі. Ми ділилися своїми віршами у вузькому колі й вона казала: «Вам треба публікуватися», а я казала: «Я писати буду завжди, звісно, якщо Бог дасть, але друкувати не буду ніколи». І я була не права.

Друкувати почала, коли мені було вже 28 років, тоді вже відбулося якесь переосмислення і з тими віршиками носилася, як кицька переносить котенят у зубах, так і я біля серця носила їх весь час.

Що все ж таки спонукало опублікувати свої вірші?

– Мені дуже хотілося спілкуватись з людьми, які теж пишуть вірші, які зможуть мене вислухати, мені просто хотілося поділитися. І я знайшла це коло: в нас було таке літературне об’єднання, були літературні зустрічі при Спілці письменників України і я туди приходила, читала вірші та мені було там дуже цікаво, я любила слухати, як читають свої вірші інші, мені подобалось слухати Нілу Дибʼяк, слухала Стефанію Українець, слухала Петра Велесика, Анну Лимич.

Це був обмін не просто віршованими текстами, а обмін своїми думками, своїми переживаннями й цей обмін був корисним, тому що мені підказували. Євген Іванович робив мені такі різкі зауваження, хоча й хвалив мене, але і направляв і говорив: «Чому ти тут так сказала? Поясни мені свою думку», я йому пробувала пояснити і бачила, що є рація в його зауваженнях. Фактично це була така не перша школа. Перша, можна сказати, була ще в Здолбунові: в нас було вузьке коло тих, хто пише вірші, ми між собою спілкувалися, друга при Олені Сидорівні, а це була моя така третя  поетична школа і досить серйозна.

Як проходить ваш процес написання віршів? Адже в кожного поета – це по-різному.

Це такий утаємничений процес, що його і не розкажеш у всіх деталях. Нема такого, що я собі задумала, що щось напишу. Це має бути якесь враження, яке ти виношуєш, а потім раптово з’являється перший рядочок і цей перший рядок за собою якось тягне інший і якщо ти пропустиш, не присядеш, ти його втратиш. У такий момент треба десь зупинитися, налаштуватися на якусь тишу і тоді, можливо, запишеться якийсь лейтмотив, а потім вже з ним можна працювати, коли в тебе є час і це, як правило, робиться вночі, коли вже ніхто не відволікає, нема телефонних дзвінків, тому що це може збити.

Як багато маєте секретних віршів, яких ми не бачили, й, можливо, не побачимо?

Дуже багато, дуже багато. Є багато слабких віршів, які вже не можна переробити, тому що вони такі учнівські якісь. Кожна людина у своїй професії, в своєму захоплені повинна рости, або вона деградує – і таке теж буває, і буває навіть з маститими авторами, і зі мною таке буває, якийсь такий період, коли все йде на спад. Я можу почитати їх найближчим, просто щоб пригадати. Але є вірші, які просто боїшся оприлюднити, які для тебе дуже дорогі, які багато для тебе значать, але ти боїшся їх оприлюднити є якийсь такий бар’єр і я його не можу пояснити, я просто знаю, можливо, коли мене не стане, хай їх читають, а поки нехай відлежуються.

Наталія БАНАЦЬКА

Коментар
28/04/2024 Неділя
28.04.2024
27.04.2024
26.04.2024