Сакральні сюжети про несвятих людей: в луцькій Галереї мистецтв презентували проєкт «Хустина» Ольги Мороз
Біблійні сюжети у фокусі російсько-української війни й бабусині хустки як символічні покрови-обереги презентувала у сакральному проєкті «Хустина» мисткиня Ольга Мороз.
Відкриття виставки відбулося 20 жовтня у малій залі Галереї мистецтв у Луцьку.
Авторку проєкту представила заслужена художниця України, спілчанка Тетяна Ядчук-Богомазова.
Ольга Мороз родом із Луцька. Після закінчення Львівської національної академії мистецтв живе та працює у Львові.
Коло її творчих практик – сакральне мистецтво й писанкарство, а географія виставкових подій охоплює українські міста Луцьк, Трускавець, Львів, Київ, село Замлиння на Волині, а також Новицю (Польща) і Дрезден (Німеччина).
Приємно, що глядачі рідного міста першими побачили її новий проєкт «Хустина», створений за сприяння Українського культурного фонду і Міністерства культури Великого Герцогства Люксебург. Напередодні презентації авторка поділилася у соцмережі світлинами творчого процесу проєкту «Хустини», в який вклала багато особистих переживань і кілька родинних історій.
«Хустини належали моїй бабусі… Проєкт «Хустина» – це про покров, про захист. Люди завжди мають потребу в безпеці. А останні півтора-два роки відчули це дуже гостро через агресію росії. Щоб підкреслити важливість і постійність потреби, я за основу взяла класичні релігійні сюжети – забрала німби, написи «св.» і образи стали актуальними Ви бачите матір, дитину, чоловіка, наречених, подружжя, воїна, старих, молодих і зовсім юних. І усі потребують безпеки», – розповіла Ольга під час презентації, а також прокоментувала кілька творів.
Наприклад, «Розлука», одна з перших робіт проєкту, пережита і самою мисткинею, поки її чоловік був у лавах ЗСУ; «Воскресіння Лазаря. Зниклий безвісти» присвячена братові її чоловіка, який вже рік перебуває в полоні, а «Жінки-мироносиці. Волонтери», «Княгиня Ольга. Запуск FPV дрона», «Оранта. В молитві» та інші – це про сьогоднішній досвід родин українських захисників і захисниць.
Для авторки видався невипадковим час відкриття проєкту – напередодні роковин смерті бабусі, чиї хустки-обереги стали естетичним і символічним тлом для її сакральних творів про несвятих людей.
«У Почаєві, коли я була паломницею, бачила, як жінки з усієї України привозили хустки і клали їх до ікони Божої матері. Кожного разу я дивилася, які вони красиві, незвичні. Ось подивіться, хустка – це квадрат, а тут – це вже ромб. Тут є вертикаль, і відбувається трансформація! А коли хусткою традиційно покривають голову, то її спочатку складають трикутником і пов’язують колом навколо голови. Є моменти, які з цією виставкою можуть надихнути на подальше розуміння, усвідомлення. Недавно я зрозуміла, що ікони для мене – це духовна практика», – поділилася своїми рефлексіями на представлені твори волинська художниця-спілчанка Олена Бурдаш.
Висловився про побачене в експозиції київський мистецтвознавець Олег Сидор-Гібелінда. На його думку, авторський задум – прекрасний.
«Не кожна картина для цього підійшла б, а так це дуже смаковито вирішено, дуже красиво… Мені здається, що перед українським мистецтвом є складна проблема – традиційне і модерне. Традиційне нам потрібне – без цього не можна. Коли надто традиційне, то це перетворюється на щось етнографічне. А модерне – переступ через класичне, через традицію. І це дуже болісно…А тут все вирішується дуже красиво, і в результаті – в мізках спалах! Коли читаєш назви біля картин – традиційна назва і актуальна назва – відчуття спротиву не виникає. Бо дуже схоже, до болю схоже. Хочу привітати авторку з гарним задумом і рішенням!», – сказав він.
Родина, друзі, колеги-художники, шанувальники квітами й обіймами привітали Ольгу з важливою виставкою в рідному місті. Біля картин точилися жваві обговорення, під час яких мисткиня відповіла на численні питання глядачів.
Сакральний проєкт Ольги Мороз «Хустина» в Галереї мистецтв відкритий для перегляду наживо всім поціновувачам сучасного українського малярства протягом трьох тижнів.
Текст і фото експозиції – Маша Пилипчук
Фото події – Олег Бурлака
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром