ПТСР та нічні кошмари: Сергій Мартинюк презентував у Луцьку новий роман
У Луцьку письменник фронтмен і вокаліст гурту «Фіолет» Сергій Мартинюк із псевдонімом «Колос» презентував свій роман «Кушмарджак».
У Волинській обласній бібліотеці імені Олени Пчілки він розповів про те, як сімейна драма перетворилася у ПТСР-трилер, нічні жахіття як символи у романі, чому варто проговорювати свої проблеми й через що міркує залишити великі прозові жанри. Захід модерувала Елла Яцута. Подія відбулася 27 січня. Презентацію відвідала журналістка Район.Культура.
Робота Сергія Мартинюка над романом «Кушмарджак» тривала три роки. Почалася вона з того, що автор вирішив написати сімейну драму. До цього кроку його підштовхнув власний травматичний досвід розірвання шлюбу та досвід його колег. Тоді й виникла ідея розповісти історію руйнації хороших стосунків між двома людьми. До основної ідеї додалася вигадка з дитинства про «Кушмарджак».
«В березні 1998 померла моя бабуся. Мені було 10 років. Ми з батьками поїхали в село хоронити її, і залишилися там на ночівлю. Я готовий заприсягтися, що в той вечір бачив як темрява в кутку кімнати почала згущуватися і рухатися на мене. Звісно, що наступного ранку я посміявся з себе, але образ залишився в пам’яті. З віком такі речі минають, але цього не сталося зі мною. Я й досі, коли сплю один у вітальні, то мені здається, що крісло, на яке дивлюся й не зовсім крісло», – поділився спогадами Сергій Мартинюк.
Міфічна істота та символ темряви стали уособленням дитячих страхів. У романі автор показує, що не пропрацьовані травми множать нові проблеми й перетворюються на тягар.
У первісній ідеї Сергій виокремив три ключові теми роману: секс, любов і зрада. Але під час його написання герої та проблематика змінилися й зараз автор описує свою книгу чотирма словами: постравматичний стресовий розлад (ПТСР).
До роману письменник підійшов системно: для своїх героїв створив анкети, де прописав їхнє дитинство, поведінку та інші дрібниці як смаки в одязі та улюблена їжа, які б остаточно сформулювали їхні портрети.
«Я вирішив зробити персонажів максимально «випуклими». Я розвісив на дошці фотографії голлівудських акторів, спортсменів, які виникали у мене в голові, коли візуалізував своїх персонажів. Так я з ними й спілкувався», – розповів митець.
Зіркові обличчя змінили свій вигляд, коли автор вирішив, що головний герой – Ярослав Дорош – буде ветераном українського добровольчого батальйону. Перед письменником постала картина: чоловік після боїв за Іловайськ повертається до рідного містечка (у книзі це вигадані автором П’яні Мости). Ярослав прагне зрозуміти, що робити людині, яка пережила війну, як знайти себе і врятувати шлюб. Головний герой намагається пристосуватися до звичного життя. Однак після пережитого на фронті у нього розвинувся ПТСР.
Сергій Мартинюк хотів аби книга закликала читачів говорити про те, що їм болить. З його слів, в дитинстві він довгий час почувався некомфортно й отримав травматичний досвід стосовно сім’ї та шлюбу. Згодом письменник зрозумів, що кожен з його оточення мав схожі проблеми, які ховав за гарною картинкою.
«Дуже часто, замість того, щоб просто поділитися болючим, викинути з себе багаж років, люди цього не роблять. Це перетворюється на причину хронічних неврозів. Все починається зі слова, розмови… Є люди, які тільки на тридцятий рік життя, маючи сім’ї та дітей, проговорює з психологом те, що вважає сороміцьким… Дуже круто мати людину, яка професійно може тебе вислухати, не перебивати й не засуджувати… Моя психологиня допомагала мені з фрагментами, як фахівці комунікують з пацієнтами-військовими», – сказав Мартинюк.
Автор також консультувався із шістьма військовими про їх бойовий досвід, технічні деталі та сленг, пов’язаний зі зброєю. Спілкуючись з ними він намагався пропрацювати, як вояки відчувають паніку та страх на фронті та чи відчувають їх взагалі. Хоч самій війні у книзі присвячено зовсім небагато сторінок, та задля їх написання, письменник прочитав багато літератури про Іловайськ та статей зі спогадами рядових солдатів.
«Я не хотів акцентувати на війні, а зосередитися на її наслідках. Адже роман я писав до початку повномасштабного вторгнення. Хоча третину книги я вже дописував опісля і вже не думав, що колись допишу. До того ж у мене народилася донька, і я подумав, що у моєму житті вже немає часу для написання романів. Та й кому це взагалі потрібно? Але я стільки часу присвятив цьому і консультувався із багатьма людьми, тому мав довести це до кінця», – пояснив музикант.
Сергій свідомо випередив час і додав до роману сюжетну лінію про штучний інтелект. Події книги розгортаються у 2015 році, коли нейронні мережі ще не набули того технічного прогресу, яким його знають сьогодні. Адже нейромережі метафорично підкреслюють самотність головного героя, який розчарувався в людях. В пошуках спокути за свої гріхи та ідеального співрозмовника, який не буде нав’язувати поведінкові патерни, Ярослав працює із мобільним застосунком. Це додаток, який має доступ до всього, що відбувається у пристрої: від замовлень, яких здійснює його користувач до тону телефонної розмови, через який зчитує психологічний стан користувача.
«Кушмарджак» – перша книга Мартинюка, у якій відсутні безпосередні прототипи персонажів.
«Для мене було принципово не використовувати власний пережитий досвід. Навпаки, я хотів переміщувати свою свідомість у ситуації, в яких я не був. Трішки додав власного літературного досвіду другій головної героїні Дарці. Персонажка живе з кризою «другого роману», коли перша книга вже опублікована й отримала багато прихильників і критиків. Тому друга книга має бути написана дуже добре, бо вже формується фанспільнота. Мені потрібна була героїня, через яку я міг би проартикулювати те, що з різних причин не міг висловити в інтерв’ю. Або ж через те, що не хотів когось образити, чи дібрати слів», – пояснив письменник.
Тему стосунків дітей та батьків Сергій запозичив з власного досвіду спілкування із падчеркою Златою. Деякі її цитати з розмов він точністю відтворив у книзі.
Автор визнав, що прихильно ставиться до конструктивної критики. Тому за проханнями своїх бета-рідерів, чоловік викреслив 80% відвертих сцен з роману.
«Через Макса Кідрука я переписував перші 60 сторінок. Чому? Спочатку я планував писати текст в теперішньому часі. Мені здавалося, що так буде цікаво звучати. Я подумав: «А, наберу Кідрука». Він вичитав мені лекцію і сказав, що треба переробити усе в минулий час», – з гумором розповів Мартинюк.
Автор не потішив відвідувачів презентації планами про майбутні романи. Сказав, що кожного разу обіцяє собі: цей останній.
«На написання роману я витрачаю багато часу... Але я пишу, коли дуже хочу про щось терміново проговорити. І в цей момент я не думаю про те, що скаже читач. Тільки коли вже роботу завершено, я міркую: а як відредагують читачі і як її продати? Хоча треба було про це замислитися ще на етапі написання… У мене є декілька ідей, але я поки що залишу їх неозвученими. Можливо, це буде мікропроза», – додав Сергій.
Під час заходу відвідувачі мали змогу придбати примірники роману «Кушмарджак» й отримати автограф, а також зробити пам'ятні фото з літератором.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром