У Луцьку відбувся безплатний акторський тренінг та читка сучасної української драматургії

У Луцьку театр «Гармидер» провів другий відкритий акторський тренінг для дорослих і першу читку сучасної української драматургії, написаної опісля повномасштабного вторгнення. Дійство проходило в рамках проєкту «Культурна зимівля в укритті».
Про це журналістам Район.Культура повідомили організатори.
Тренінг «Мистецтво говорити» зібрав понад 20 осіб, які виявили бажання за допомогою різноманітних акторських технік збагнути, як можна послуговуватися своїм голосом.
«Дякую всім за організацію, за можливість попрацювати зі своїм голосом. Це було цікаво, весело, енергійно, пізнавально, надихаюче!» — поділилася учасниця тренінгу Мирослава Бойко.
«Відкривати можливості свого тіла, означає також відкривати можливості голосу, керувати ним. Зараз уже навіть не потрібно доводити наскільки це важливо. Дуже багато людей уже це усвідомили», — розповів тренер Павло Порицький.
Першим твором для читки сучасної драми театр «Гармидер» обрав божественну комедію «Консєрва» колективу авторів «Піратська Бухта»: Циганока Богдана і Набоки Олександра, яку режисерка Руслана Порицька вирішила поставити як гру-читку у жанрі трагікомедії. Вистава із позначкою «18+», багатошарова може обурювати й шокувати, адже піднімає багато тригерних тем.
«При цьому вона смішна і дуже добре написана. І це допомагає сприйняти реальність «мертвого моря», в якому ми всі якоюсь мірою опинилися. Побачити, що поруч з нами сьогодні — диверсанти, сепаратисти, розкрадачі гуманітарки, псевдомитці, персонажі з 90-х; маркувати їх і спробувати зрозуміти — як існувати у цьому середовищі», — зазначила керівниця і режисерка гри-читки Руслана Порицька.
«Театр «Гармидер» з режисеркою Русланою Порицькою намацують шляхи та шукають найбільш адекватні прийоми, якими можна говорити з глядачами про війну, і вже не вперше обирають мову сміху, трагікомедію як жанр та формат обговорення вистави з психотерапевтом Ганною Моклицею. П’єса «Консєрва» і вистава за цим твором максимально втілюють прийоми постмодерної карнавальної естетики. Тут і пародія на «Божественну комедію», в якій автори увиразнили наші кола Пекла (хоч персонажі наївно думають, що Чистилища): герої вже у власному особистому пеклі — Чистилище лишають для глядача. Власне образ умовного плота серед створеного людиною Потопу вибудовує розгалужену метафору нашої країни з усіма її гріхами (запроданством, продажними виборами, підморгуванням агресору, «я-поза-політикою», «всьо-равно-на-каком-язикє», хибними провідниками неоХаронами та ін.) — чи вийде Україна на наступний етап залежатиме від того, оберемо ми шлях персонажів (кожен сам за себе) чи щось інше», — написала у соцмережі дослідниця сучасної драматургії, кандидатка філологічних наук Жанна Бортнік.
Після показу відбулося традиційне для такого формату заходів простору «Культурне укриття» обговорення з глядачами за посередництва психотерапевтки Ганни Моклиці, а також онлайн-зустріч з одним з авторів твору – Олександром Набокою.
«Мистецтво лікує. Читка п‘єси «Консєрва» викликала у глядачів багато емоцій, думок і переживань. Трагікомедія, фарс, чорний гумор, нецензурна лексика можуть викликати дуже суперечливі відчуття. Піднімаються питання моралі, які не кожному легко переварити. Читка заставила задуматись, а це необхідно для рефлексії. Виникали питання: «А як би я вчинив на місці певного героя?», «Чи зміг би я дотримуватись своїх моральних цінностей, опинившись в такій ситуації, дивлячись у вічі смерті?» – поділилася міркуваннями про гру-читку і розмову із глядачами Ганна Моклиця.
«Аудиторія сприйняла цю читку без жодного спротиву й обговорення дало можливість зрозуміти, що такий вид мистецтва надзвичайно цінний сьогодні. Ми живемо зараз в дуже складних реаліях і наша психіка має якось з цим справлятись. Такий формат психотерапії через мистецтво може зіграти важливу роль. Як і самі автори, так і «Гармидер» змогли представити жорсткі обставини в дуже комічному світлі, що допомогло змістити акценти з трагічного на комічне і навчити нас знаходити інший шлях та інше сприйняття. Сміх рятує, він допомагає пережити жахливе, адже зло не таке страшне, коли воно смішне. Частині людей тяжко було посміятись з деяких речей, адже коли щось з побаченого чіпляє, це стає боляче і неприємно. Вони поділились своїми переживаннями і відкрили можливість відчути, пережити, задуматись над своїм життям і цінностями. Саме від цих людей ми чули «Дякуємо Гармидеру, дякуємо акторам, авторам і режисерці». Театр завжди відігравав велику роль у рефлексії, самопізнанні. Головне – катарсис, очищення, яке відчуваєш після пережитих емоцій. Актуально, важливо і навіть необхідно!» – зауважила психотерапевтка.
«Іноді треба побачити темряву, щоб відчути, що таке світло…» – резюмувала після побаченого на обговоренні одна із глядачок.
На обидві події за декілька днів до проведення були зарезервовані усі місця. Загалом у театрі планують до кінця лютого провести ще чотири безоплатних заходи: два тренінги і дві читки в рамках цього проєкту. Зокрема – театралізовані читання поезії, яку написали поетки за останній рік. Захід традиційно відбудеться в просторі «Культурне укриття».
Проєкт ГО «Творче об'єднання «Гармидер» реалізовує в рамках програми «Культурна зимівля» від ГО Інша Освіта / Insha Osvita за підтримки MitOst e.V. і SAP.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром