У Луцьку відбувся безплатний акторський тренінг та читка сучасної української драматургії

01 Лютого 2023, 16:35
Учасники акторського тренінгу. Фото: Сергія Матвійчука 1297
Учасники акторського тренінгу. Фото: Сергія Матвійчука

У Луцьку театр «Гармидер» провів другий відкритий акторський тренінг для дорослих і першу читку сучасної української драматургії, написаної опісля повномасштабного вторгнення. Дійство проходило в рамках проєкту «Культурна зимівля в укритті». 

Про це журналістам Район.Культура повідомили організатори.

Тренінг «Мистецтво говорити» зібрав понад 20 осіб, які виявили бажання за допомогою різноманітних акторських технік збагнути, як можна послуговуватися своїм голосом.

Фото: Сергія Матвійчука

Фото: Сергія Матвійчука

«Дякую всім за організацію, за можливість попрацювати зі своїм голосом. Це було цікаво, весело, енергійно, пізнавально, надихаюче!» — поділилася учасниця тренінгу Мирослава Бойко.

Фото: Сергія Матвійчука

«Відкривати можливості свого тіла, означає також відкривати можливості голосу, керувати ним. Зараз уже навіть не потрібно доводити наскільки це важливо. Дуже багато людей уже це усвідомили», — розповів тренер Павло Порицький.  

Фото: Сергія Матвійчука

Фото: Сергія Матвійчука

Першим твором для читки сучасної драми театр «Гармидер» обрав божественну комедію «Консєрва» колективу авторів «Піратська Бухта»: Циганока Богдана і Набоки Олександра, яку режисерка Руслана Порицька вирішила поставити як гру-читку у жанрі трагікомедії. Вистава із позначкою «18+», багатошарова може обурювати й шокувати, адже піднімає багато тригерних тем.

«При цьому вона смішна і дуже добре написана. І це допомагає сприйняти реальність «мертвого моря», в якому ми всі якоюсь мірою опинилися. Побачити, що поруч з нами сьогодні — диверсанти, сепаратисти, розкрадачі гуманітарки, псевдомитці, персонажі з 90-х; маркувати їх і спробувати зрозуміти — як існувати у цьому середовищі», — зазначила керівниця і режисерка гри-читки Руслана Порицька.

Фото: Сергія Матвійчука

Фото: Сергія Матвійчука

«Театр «Гармидер» з режисеркою Русланою Порицькою намацують шляхи та шукають найбільш адекватні прийоми, якими можна говорити з глядачами про війну, і вже не вперше обирають мову сміху, трагікомедію як жанр та формат обговорення вистави з психотерапевтом Ганною Моклицею. П’єса «Консєрва» і вистава за цим твором максимально втілюють прийоми постмодерної карнавальної естетики. Тут і пародія на «Божественну комедію», в якій автори увиразнили наші кола Пекла (хоч персонажі наївно думають, що Чистилища): герої вже у власному особистому пеклі — Чистилище лишають для глядача. Власне образ умовного плота серед створеного людиною Потопу вибудовує розгалужену метафору нашої країни з усіма її гріхами (запроданством, продажними виборами, підморгуванням агресору, «я-поза-політикою», «всьо-равно-на-каком-язикє», хибними провідниками неоХаронами та ін.) — чи вийде Україна на наступний етап залежатиме від того, оберемо ми шлях персонажів (кожен сам за себе) чи щось інше», —  написала у соцмережі дослідниця сучасної драматургії, кандидатка філологічних наук Жанна Бортнік.

Фото: Сергія Матвійчука

Фото: Сергія Матвійчука

Після показу відбулося традиційне для такого формату заходів простору «Культурне укриття» обговорення з глядачами за посередництва психотерапевтки Ганни Моклиці, а також онлайн-зустріч з одним з авторів твору – Олександром Набокою.

«Мистецтво лікує. Читка п‘єси «Консєрва» викликала у глядачів багато емоцій, думок і переживань. Трагікомедія, фарс, чорний гумор, нецензурна лексика можуть викликати дуже суперечливі відчуття. Піднімаються питання моралі, які не кожному легко переварити. Читка заставила задуматись, а це необхідно для рефлексії. Виникали питання: «А як би я вчинив на місці певного героя?», «Чи зміг би я дотримуватись своїх моральних цінностей, опинившись в такій ситуації, дивлячись у вічі смерті?» – поділилася міркуваннями про гру-читку і розмову із глядачами Ганна Моклиця.

Фото: Сергія Матвійчука

Фото: Сергія Матвійчука

«Аудиторія сприйняла цю читку без жодного спротиву й обговорення дало можливість зрозуміти, що такий вид мистецтва надзвичайно цінний сьогодні. Ми живемо зараз в дуже складних реаліях і наша психіка має якось з цим справлятись. Такий формат психотерапії через мистецтво може зіграти важливу роль. Як і самі автори, так і «Гармидер» змогли представити жорсткі обставини в дуже комічному світлі, що допомогло змістити акценти з трагічного на комічне і навчити нас знаходити інший шлях та інше сприйняття. Сміх рятує, він допомагає пережити жахливе, адже зло не таке страшне, коли воно смішне. Частині людей тяжко було посміятись з деяких речей, адже коли щось з побаченого чіпляє, це стає боляче і неприємно. Вони поділились своїми переживаннями і відкрили можливість відчути, пережити, задуматись над своїм життям і цінностями. Саме від цих людей ми чули «Дякуємо Гармидеру, дякуємо акторам, авторам і режисерці». Театр завжди відігравав велику роль у рефлексії, самопізнанні. Головне – катарсис, очищення, яке відчуваєш після пережитих емоцій. Актуально, важливо і навіть необхідно!» – зауважила психотерапевтка.

«Іноді треба побачити темряву, щоб відчути, що таке світло…» – резюмувала після побаченого на обговоренні одна із глядачок.

Фото: Сергія Матвійчука

На обидві події за декілька днів до проведення були зарезервовані усі місця. Загалом у театрі планують до кінця лютого провести ще чотири безоплатних заходи: два тренінги і дві читки в рамках цього проєкту. Зокрема – театралізовані читання поезії, яку написали поетки за останній рік. Захід традиційно відбудеться в просторі «Культурне укриття».

Проєкт ГО «Творче об'єднання «Гармидер» реалізовує в рамках програми «Культурна зимівля» від ГО Інша Освіта / Insha Osvita  за підтримки MitOst e.V. і SAP.

Фото: Сергія Матвійчука

Коментар
26/04/2024 П'ятниця
26.04.2024
25.04.2024