У Рівному відкрили виставку, присвячену головному художнику УПА
У мистецькому цоколі Залу камерної та органної музики у Рівному відкрили виставковий проєкт «Ніл Хасевич – головний художник УПА».
Презентація виставки відбулася 14 жовтня з нагоди 80-ї річниці створення Української повстанської армії (УПА). Вона об’єднує експонати із колекцій Миколи Бендюка, Олександра Гребенюка й Олексія Шереметьєва, унікальність яких привабила чимало гостей. Серед них була і журналістка Район.Культура.
Один з організаторів події та краєзнавець Микола Бендюк розповідає, що формат виставки сформувався поступово. Влітку 2022 року на горищі нещодавно придбаної хати в селі Розваж вони разом із Олександром Гребенюком виявили пачку гравюр Ніла Хасевича.
«Коли я ще не тримав в руках роботи Хасевича, а лише бачив десь в книжках, то не розумів, наскільки глибока ця людина як художник. Хасевич на тонкому дереві вирізав ці рисочки. Він будував об’ємну, просторову композицію», – так високо відгукується про знайдені гравюри Микола Бендюк.
Листівки, бофони, печатки – творцем всього візуального образу УПА був Ніл Хасевич. Дослідник впевнений, що стиль художника непересічний і попри велику кількість підробок, його завжди можна впізнати за високим рівнем виконання роботи.
«Він випускник Варшавської академії мистецтв. Це людина, яка була художником. Якби він не перейшов з 1943 року в ліс, в підпілля, в бункер, бувши інвалідом, то став би прекрасним живописцем. На жаль, його живописні роботи майже не збереглися. Але збереглися, слава Богу, його графіка, його рисунки. Ми маємо цілий альбом, який було знайдено в Тернополі нещодавно», – поділився Микола Бендюк.
На прохання Район.Культура Микола Бендюк показав і улюблену гравюру – бофон «25 карбованців».
«Зразків цієї гравюри є найбільше, тому я можу собі дозволити не тільки мати її у своїй колекції, а і подарувати музеям, музейним збіркам. Завдяки їй я зрозумів, що таке Хасевич. Коли почалася реставрація, я роздивився ці ідеальні рисочки й зрозумів, що це художник не простий, а високого польоту, тому це моя улюблена», – розповідає краєзнавець.
За словами Миколи Бендюка, знайдені гравюри реставрували три місяці. Верхні шари були просочені грибком і він «з’їв» деякі частинки. Демонструвати вирішили лише ті витвори мистецтва, які у хорошому стані. Відновленням займалася реставраторка паперу, яка вирішила не називати своє ім’я, проте виконала роботу безплатно.
Попри якість витворів, створених Хасевичем, у сучасній масовій культурі його ім’я не таке відоме, як, приміром, постать Георгія Нарбута. Микола Бендюк пояснює це тим, що ми лише починаємо відкривати для себе цього виняткового митця.
«Коли я вперше тримав у руках гравюру Ніла Хасевича, то у мене трусилися руки. Я думав, що більше ніколи не побачу оригіналів його робіт, адже їх усі знищило НКВС. Та от з року в рік ми знаходимо нові зразки. І ця знахідка в моїй хаті показує, що ми можемо мати надію на появу ще невідомих досі робіт Хасевича. За своїми мистецькими якостями він точно дорівнює рівню Нарбута. Знаність йому треба давати такими виставками. А якщо нам вдасться зробити музей на рівні Ніла Хасевича, то це буде те, що популяризуватиме його ім’я і виведе його на новий рівень визнання», – поділився роздумами Микола Бендюк.
Окрім робіт Ніла Хасевича, у виставковому залі одразу помітні експонати, які для виставки надав колекціонер Олексій Шереметьєв: автентична мазепинка та печатки – власність бургомістра Рівного і засновника УПА «Поліська січ» Тараса Бульби-Боровця.
«24 лютого, коли почалася війна, я розумів виклики і загрози, які вже пережив одного разу. У мене відібрали музей у Севастополі в 2014 році. Коли почалася війна, було прийняте складне рішення: частину колекції спершу переховували в Млинові, потім два місяці в Острозі. Я люблю Рівненщину. Сподіваюся, що попереду буде багато гарних проєктів, що вони всі будуть реалізовані. Дякую вам», – так відгукнувся про рівненський край Олексій Шереметьєв.
Важливим елементом експозиції став і мундир вояка УПА, знайдений Миколою Бендюком багато років тому в Керчі.
«Я відпочивав з родиною і тут мені зателефонували – повідомили, що в Керчі в антикварному магазині є мундир вояка УПА. Я приїжджаю, дивлюсь. Кажуть, що вояка вже помер, а мундир передала його родина. Він родом звідси, потім втік в Крим, бо знав, що його будуть розшукувати. Він зумів вижити і зберегти цей мундир», – розповів ініціатор виставки.
Чимало поглядів приковували і «полонені» СС-івець та НКВС-івець, що причаїлися у кутку. За імпровізовані ґрати організатори посадили двох манекенів у повному умундируванні. Микола Бендюк запевнив, що усе, показане на виставці, унікальне та справжнє. Більшість експонатів виставляють вперше.
«У цьому «німці» все автентичне, бачите. Тут кожна деталька є оригінальною. Відкрию секрет: коли ми його привезли, там була ще сумка із цигарками, датованими 42-43 роком, офіцерськими, солдатськими. Є весь комплект», – повідомив Бендюк.
Головною метою виставки організатори називають необхідність розвінчати міфи, які оповили діяльність УПА.
«Ми запланували цей проєкт минулого року, ще до війни, намагаючись показати, що УПА – це воїни. Треба показати справжню історію УПА і розвінчати ці легенди про групи, які, прикидаючись упівцями, ходили вбивати мирне населення», – коментує краєзнавець.
Прогулюючись виставковою залою під акомпанемент бандури, присутні гості звертали увагу і на витончені лінії на працях Хасевича, і на сміливі заклики на листівках, і на унікальні предмети одягу предків, які 80 років тому боролися за існування незалежної України. Історія УПА почалася на Рівненщині, тут вона має і продовжитися.
«УПА. Столиця. Рівне. Ці три слова мають бути співзвучні», – стверджує Бендюк і додає, що у планах – створення музею та написання книг про членів Української повстанської армії.
Виставка «Ніл Хасевич – головний художник УПА» триватиме до дня народження митця – 25 листопада. Надалі експонати планують показати в музеях Здолбунова та Острога, однак організатори переконані, що на цьому «виставкове турне» не завершиться.
Катерина НОШКАЛЮК
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром