У Рівному відкрили виставку, присвячену головному художнику УПА

16 Жовтня 2022, 11:45
Виставка Ніла Хасевича РЕПОРТАЖ 1984
Виставка Ніла Хасевича

У мистецькому цоколі Залу камерної та органної музики у Рівному відкрили виставковий проєкт «Ніл Хасевич – головний художник УПА».

Презентація виставки відбулася 14 жовтня з нагоди 80-ї річниці створення Української повстанської армії (УПА). Вона об’єднує експонати із колекцій Миколи Бендюка, Олександра Гребенюка й Олексія Шереметьєва, унікальність яких привабила чимало гостей. Серед них була і журналістка Район.Культура.

Один з організаторів події та краєзнавець Микола Бендюк розповідає, що формат виставки сформувався поступово. Влітку 2022 року на горищі нещодавно придбаної хати в селі Розваж вони разом із Олександром Гребенюком виявили пачку гравюр Ніла Хасевича.

«Коли я ще не тримав в руках роботи Хасевича, а лише бачив десь в книжках, то не розумів, наскільки глибока ця людина як художник. Хасевич на тонкому дереві вирізав ці рисочки. Він будував об’ємну, просторову композицію», – так високо відгукується про знайдені гравюри Микола Бендюк.

Листівки, бофони, печатки – творцем всього візуального образу УПА був Ніл Хасевич. Дослідник впевнений, що стиль художника непересічний і попри велику кількість підробок, його завжди можна впізнати за високим рівнем виконання роботи.

Юрій Нікітін «Портрет Ніла Хасевича»
Юрій Нікітін «Портрет Ніла Хасевича»

«Він випускник Варшавської академії мистецтв. Це людина, яка була художником. Якби він не перейшов з 1943 року в ліс, в підпілля, в бункер, бувши інвалідом, то став би прекрасним живописцем. На жаль, його живописні роботи майже не збереглися. Але збереглися, слава Богу, його графіка, його рисунки. Ми маємо цілий альбом, який було знайдено в Тернополі нещодавно», – поділився Микола Бендюк.

На прохання Район.Культура Микола Бендюк показав і улюблену гравюру – бофон «25 карбованців».

Бофон на 25 карбованців, 1949 рік
Бофон на 25 карбованців, 1949 рік

«Зразків цієї гравюри є найбільше, тому я можу собі дозволити не тільки мати її у своїй колекції, а і подарувати музеям, музейним збіркам. Завдяки їй я зрозумів, що таке Хасевич. Коли почалася реставрація, я роздивився ці ідеальні рисочки й зрозумів, що це художник не простий, а високого польоту, тому це моя улюблена», – розповідає краєзнавець.

Ніл Хасевич «Жінка за в’язанням»
Ніл Хасевич «Жінка за в’язанням» (в центрі)

За словами Миколи Бендюка, знайдені гравюри реставрували три місяці. Верхні шари були просочені грибком і він «з’їв» деякі частинки. Демонструвати вирішили лише ті витвори мистецтва, які у хорошому стані. Відновленням займалася реставраторка паперу, яка вирішила не називати своє ім’я, проте виконала роботу безплатно.

Попри якість витворів, створених Хасевичем, у сучасній масовій культурі його ім’я не таке відоме, як, приміром, постать Георгія Нарбута. Микола Бендюк пояснює це тим, що ми лише починаємо відкривати для себе цього виняткового митця.

«Коли я вперше тримав у руках гравюру Ніла Хасевича, то у мене трусилися руки. Я думав, що більше ніколи не побачу оригіналів його робіт, адже їх усі знищило НКВС. Та от з року в рік ми знаходимо нові зразки. І ця знахідка в моїй хаті показує, що ми можемо мати надію на появу ще невідомих досі робіт Хасевича. За своїми мистецькими якостями він точно дорівнює рівню Нарбута. Знаність йому треба давати такими виставками. А якщо нам вдасться зробити музей на рівні Ніла Хасевича, то це буде те, що популяризуватиме його ім’я і виведе його на новий рівень визнання», – поділився роздумами Микола Бендюк.

Окрім робіт Ніла Хасевича, у виставковому залі одразу помітні експонати, які для виставки надав колекціонер Олексій Шереметьєв: автентична мазепинка та печатки – власність бургомістра Рівного і засновника УПА «Поліська січ» Тараса Бульби-Боровця.

Печатки УПА
Печатка міської управи міста Рівного, Печатка редакції газети Гайдамака. Друкований орган підрозділу «Поліська січ», Печатка похідної винищувальної групи «Поліська січ». 1941 рік

«24 лютого, коли почалася війна, я розумів виклики і загрози, які вже пережив одного разу. У мене відібрали музей у Севастополі в 2014 році. Коли почалася війна, було прийняте складне рішення: частину колекції спершу переховували в Млинові, потім два місяці в Острозі. Я люблю Рівненщину. Сподіваюся, що попереду буде багато гарних проєктів, що вони всі будуть реалізовані. Дякую вам», – так відгукнувся про рівненський край Олексій Шереметьєв.

Важливим елементом експозиції став і мундир вояка УПА, знайдений Миколою Бендюком багато років тому в Керчі.

«Я відпочивав з родиною і тут мені зателефонували – повідомили, що в Керчі в антикварному магазині є мундир вояка УПА. Я приїжджаю, дивлюсь. Кажуть, що вояка вже помер, а мундир передала його родина. Він родом звідси, потім втік в Крим, бо знав, що його будуть розшукувати. Він зумів вижити і зберегти цей мундир», – розповів ініціатор виставки.

Чимало поглядів приковували і «полонені» СС-івець та НКВС-івець, що причаїлися у кутку. За імпровізовані ґрати організатори посадили двох манекенів у повному умундируванні. Микола Бендюк запевнив, що усе, показане на виставці, унікальне та справжнє. Більшість експонатів виставляють вперше.

«У цьому «німці» все автентичне, бачите. Тут кожна деталька є оригінальною. Відкрию секрет: коли ми його привезли, там була ще сумка із цигарками, датованими 42-43 роком, офіцерськими, солдатськими. Є весь комплект», – повідомив Бендюк.

Головною метою виставки організатори називають необхідність розвінчати міфи, які оповили діяльність УПА.

«Ми запланували цей проєкт минулого року, ще до війни, намагаючись показати, що УПА – це воїни. Треба показати справжню історію УПА і розвінчати ці легенди про групи, які, прикидаючись упівцями, ходили вбивати мирне населення», – коментує краєзнавець.

Прогулюючись виставковою залою під акомпанемент бандури, присутні гості звертали увагу і на витончені лінії на працях Хасевича, і на сміливі заклики на листівках, і на унікальні предмети одягу предків, які 80 років тому боролися за існування незалежної України. Історія УПА почалася на Рівненщині, тут вона має і продовжитися.

«УПА. Столиця. Рівне. Ці три слова мають бути співзвучні», – стверджує Бендюк і додає, що у планах – створення музею та написання книг про членів Української повстанської армії.

Виставка «Ніл Хасевич – головний художник УПА» триватиме до дня народження митця – 25 листопада. Надалі експонати планують показати в музеях Здолбунова та Острога, однак організатори переконані, що на цьому «виставкове турне» не завершиться.

Ніл Хасевич «Жінка на відпочинку»
Ніл Хасевич «Жінка на відпочинку»

Ніл Хасевич «Вивіз на Сибір», 1949 рік
Ніл Хасевич «Вивіз на Сибір», 1949 рік

Ніл Хасевич «Геть з України!», 1949 рік
Ніл Хасевич «Геть з України!», 1949 рік

Ніл Хасевич «Жінка за в’язанням»
Ніл Хасевич «Жінка за в’язанням»

Катерина НОШКАЛЮК

Коментар
26/04/2024 П'ятниця
26.04.2024
25.04.2024