Бортники, медярі, або Хто «ходив коло бджіл», коли не було пасічників
Ми всі так звикли, що людей, які «ходять коло бджіл», називають пасічниками, що інколи важко уявити, що їм всього якихось 200 років. А хто ж тоді доглядав бджіл, вибирав мед до того? Невже українське бджільництво з'явилось всього 200 років тому?
Але ж ні! Тому що маємо багато свідчень про розвиток бджільницького промислу. Перші писемні свідчення про заняття бджільництвом на теренах України належать Геродоту, який ще в V столітті до нашої ери писав, що з території сучасної України до Греції прибували судна з воском і медом. Арабські джерела вказують на поширення в Україні бджільництва в ІV столітті нашої ери.
А скіфи широко використовували віск для бальзамування померлих. Вже в наші дні на території Мелітопольщини в могилі скіфського бджоляра знайшли золоту пряжку із зображенням бджоли. Вважається, що й назва самого міста пов’язана із бджільництвом і походить від двох грецьких слів: «мелітос» – мед і «поліс» – місто. Отож бджільництво на території України набуло розвитку щонайменше 2,5 тисячі років тому.
Переконливі свідчення про розвиток бджільництва на теренах України маємо з періоду Київської Русі. У цей час мед і віск були символом багатства, ними обдаровували послів і посилали дарунки іноземним володарям, вивозили в країни Європи та Близького Сходу.
А першими бджолярами були бортники або ж медярі, як їх дотепер називають у поліських селах. Вони доглядали не за рамковими вуликами (ящиками, скриньками), а за бортями – житла для бджіл у живих деревах, розміщені на висоті до 10-12 метрів. Зауважимо, що до ХVІ–ХVІІІ століть, тобто періоду масового вирубування лісів, дерева були дуже великими.
Саме цих бортників згадує «Руська Правда», це вони пристосовували природне дупло, або ж видовбували штучне дупло у живому дереві, закривали його бруском (довжю), а зверху ущільнювали його дошкою «сеєттю, снітком, плахою». У борті залишали принаду для бджіл – галки крушини, багно («творили», «затворяли» вулля) і чекали поселення рою.
З часом з’явилися і колодні вулики, які тепер також називають «бортями». Відмінність колодного вулика від борті в тому, що вони відокремлені від живого дерева. Перші колодні вулики розміщували на деревах, піднімаючи їх за допомогою спеціального бортного колеса.
Промисел з утримання бджіл у бортях і лісових колодах отримав назву бортництво, а люди, які цим займалися, – бортники або ж медярі чи бджолярі.
Одним з основних регіонів поширення бджільництва у ті давні часи була територія Волині та Полісся. Наявність великої кількості прадавніх лісів з могутніми дубами й соснами сприяла розвою цього промислу. Про поширеність бортництва на Волині в давні часи свідчить і топоніміка: села Бортнів, Бортники, Бортяхівка, Бортниця, Бортщина. А прізвища Бортник, Колодич свідчать про те, що предки цих родин займалися колись власне бортництвом і колодним бджільництвом.
Особлива увага на розвиток бортницького промислу зверталася в період Великого князівства Литовського, до складу якого, поряд з іншими українськими землями, входило і Західне Полісся. Окремі статті Литовських Статутів передбачали навіть смертну кару за крадіжку меду. Бортні землі й дерева у ті часи згадуються майже в кожному документі на земельні володіння.
Як свідчать джерела ХVІ–ХVІІ століття, бортники з різних сіл Волині користувалися і певними привілеями. Так, для окремих селян у феодальних маєтках бортництво було настільки важливим заняттям, що вони звільнялись від панщини й не платили податків:
- «Омелян бортник на волоці не робить і податку не дає, одно тільки бору милує»; «Одна уволока войтовська і півволока бджоляра вільні від сплати чиншу» (село Мощена Ковельського району);
- «Половина городу бджоляра вільна від податку» (село Гридки Старовижівського району).
Бортники мали й інші привілеї, пов’язані з їхнім заняттям. Зокрема, Литовський Статут 1529 року дозволяв їм дерти лико на бортницькі потреби у державних лісах.
Бувши звільненими від податків і панщини, бортники, крім догляду за бджолами, мали й певні додаткові зобов’язання. Як бачимо з розпорядження, яке отримали селяни Ковельського староства у 1660 році, бортники мали захищати ліс від грабежів, приносити на замок дичину й у крайньому разі з’являтись на жнива.
«Жителі с. Дубове Степан і с. Мощони Павло Гекрешевич, обидва є бджолярами, подали розпорядження, дане в Ковелі 28 лютого 1660 р. тодішнім Ковельським старостою Степаном Чарнецьким, за яким їм доручений догляд за бджолами із звільненням їх від панщини, чиншів, податків і посилок, але вони зобов’язувались захищати ліси від шкоди і ущербу, доставляти на замок дичину, наглядати за бджолами, являтись у випадку крайньої необхідності на жнива із звільненням від будь-яких інших повинностей».
Окрім панських бортників, цим промислом займалося доволі багато мешканців Полісся, як допоміжним заняттям. Зважаючи на те, що основним залишалося хліборобство, догляд за бджолами був мінімальним:
- чищення і творіння бортей навесні, але лише у випадку, коли бджоли в лісових бортях не перезимували, що видно було і з землі;
- вибирання меду восени, в основному після Другої Пречистої, коли масово починались храмові свята.
Підніматись на бортні дерева було складно, тому це робили лише за необхідності. Для цього використовували традиційне лазиво (жень) – довга мотузка із шкіри вола чи лося, конопляних ниток і навіть лози, про що свідчать документи.
В актах ХVІ століття подібне пристосування згадується під назвою «лезиво» або «лазиво». У Литовському Статуті 1529 року зазначається, що бортникам дозволялося дерти лико на виготовлення лазива, а в господарстві Каменського у місті Володимирі в 1596 році було «лезев две раменных, а третье лычаное».
Часто для підняття на бортні дерева, особливо ті, що мали пристосування для захисту від ведмедів у вигляді помосту, бортники використовували «остров» («остривець», «страмину») – стовбур не дуже товстої сосни з коротко обрубаними гілками.
Великої шкоди бортникам завдавали ведмеді, які вилазили на дерево і знищували не тільки мед, але й саму борть чи колоду. Ведмеді-ласуни невеликого зросту і добре лазять по деревах, тому на Поліссі їх часто називали «бортниками». Для захисту бортних дерев від ведмедів влаштовували «одвор» або «кровать» – дерев’яний поміст навколо дерева, в який вбивали металеві спиці, повернуті гострими кінцями вниз. Іноді під «одвором» вішали «таран» – товсту колоду на мотузці або сиром’ятному ремені. Таран вільно звисав вздовж стовбура і заважав ведмедеві забратися на дерево (той відштовхував колоду лапою, а вона поверталася і била звіра по голові).
Тож бортники, навіть при мінімальному догляді за бджолами, мали багато турбот. Бджіл могли знищити не тільки ведмеді, а й лісові миші, куниця, дятел, мурашки тощо. А от сучасних напастей хвороб бджіл бортники не знали – ні кліща, ні гнильцю чи чогось іншого. І вірили, що порятунком від всього є сама природа. Особливо цінувалося багно (багно біле), яке так люблять бджоли.
Отже, бортники, медярі – це класики українського бджільництва, його першого етапу – лісового бортництва.
Хоч давні борті ще й залишились на Поліссі, традиційне бортництво дуже швидко скорочується:
- «В нас там во на дубові стояв. <...> Дуб всох і його зняли і поперевозили. Стояли по тому, по ліси, по соснах, тако вулики стояли багато» (село Денисів, Ратнівський район);
- «То такє на деревах в лісі буле» (село Пнівне, Камінь-Каширський район);
- «Та в нас було! В нас пасика там була така велека. Батька. <...> І то, в нас на дубах воне буле» (село Качин, Камінь-Каширський район);
- «Стояли. Да. Ше даже цеї зиме. Там, у Тулови одне. Но вже зризали дилянку. Колода стояла» (село Велимче, Ратнівський район);
- «Ше й мабуть і зара, да я думаю, шо є. Я вже цього року не ходю рокив два в ліси. Но в його там, за рикою, в його там вулики стояли… Ше наветь на Дубині, в нас зветься місце Дубина. Но хто його туда запер? <...> Хто би за рику вас повіз, то є круглі там» (село Оленине, Камінь-Каширський район);
- «... в нас така, тоже є, була пасіка, називали Пацюрка, о. А звати її було Пацюрка. То вона тримала в лісі. Вона жила на хуторі» (село Сошичне, Камінь-Каширський район).
Насамперед ідуть люди, які це любили й робили незважаючи ні на що. А молоді тяжко призвичаїтись до давнього промислу:
- «Ой, то робив [вулика — А.Д.] мій дід, а може прадід. Да, по матері був такий Михайло. <...> дід, то він був пчьоловод. В мене батько тоже займався» (село Межисить, Камінь-Каширський район);
- «Ой, то може робили вже мій предід, може прапрадід. <...> Займався батько мій Гурич Василь Павлович». Однак ці люди, які колись підхопили родинну справу, зазвичай вже не мають кому її передати: «Ну, син в мене є, але син вже те, були б пчоли то мед би був, але він не вельми тим хоче займатися» (село Денисів, Ратнівський район);
- «В нас є в однеї в селі, ше в однеї баби, вже дід умер той… Отакєй стоїть той вулик. Але вже вин зара їй упав. А другій, ше я бачив, біля хати стояв. Наветь там пчоли буле. А той вже впав. Там вже колешнє все, настояще. Вин упав вже просто. Вже всьо» (село Сошичне, Камінь-Каширський район).
Там, де такі вулики ще залишилися, то часто стоять пустими: «Пчолув нема! Так стоїть» (село Качин Камінь-Каширський район).
Сьогодні якомога природніші форми й способи утримання бджіл настільки цінуються, що сучасні бджолярі-пасічники прагнуть завести в себе як не справжню борть, то колодний вулик, як пасічник Юрій Мещеряков, який тримає колодні вулики на даху міського будинку.
Читайте також: Будинок народної творчості в Троїцькому: як місцеві умільці боролися за культурну автентичність
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром