стрічка

«Чутливість» Західної України на фотовиставці у Мистецькому Арсеналі

30 Серпня 2021, 17:30
«Чутливість» Сучасна Українська Фотографія 1921
«Чутливість» Сучасна Українська Фотографія

Мистецький Арсенал зібрав у Києві роботи фотографів зі всієї  України. «Чутливість»  – це фотовиставка 30-ліття, адже у ній показані усі процеси та підходи в сучасній українській фотографії за роки Незалежності. Організатори чи не вперше цілісно та розгорнуто підійшли до національної фотографії, як до самодостатнього виду мистецтва. 

Кураторам виставки уже дісталося від деяких арткритиків за не зовсім зрозумілий вибір окремих фотопроєктів, за замалу або дещо надмірну увагу до деяких фотографів, наприклад до харківської школи, представників якої найбільше. 

Журналістка Район. Культура  шукала у стінах Арсеналу західноукраїнський контекст виставки та пропонує читачеві разом поринути у ці пошуки.  

ПЕРЕДЧУТТЯ

Коли їдеш з Волині до Києва в Мистецький Арсенал в очікуванні сучасної української фотографії, посилаєшся лише на тендітну назву виставки «Чутливість». Думаєш, що ж відчуєш від усього побаченого. Хотілося б західноукраїнської чуттєвості, адже вона ближча до серця.

Мистецький Арсенал
Мистецький Арсенал

Більше 60-ти фотографів з усієї України, 9 залів, безліч фотографій. Спершу переходиш із зали до зали. Мимохідь продивляєшся фотографії, ловиш образи на стінах. Помічаєш багато робіт Харківської школи, та все ж шукаєш західноукраїнський слід в сучасній українській фотографії.

Перша зала виставки
Перша зала виставки

Міркуєш над кожним сюжетом, ставиш запитання світлинам і сам намагаєшся дати собі відповіді. Так чи інакше щось є дотичним до тебе. Все стосується твоєї країни. Такої, яка вона є насправді: без гарних обгорток, вуалей та фальші.

Початок експозиції
Початок експозиції

РЕАЛЬНІ ОБРАЗИ

Поволі починаєш огляд експозиції разом з одним із кураторів виставки, Максимом Горбатським, який пробиває світло на деякі проєкти, які не відразу відкривають усю свою сутність глядачеві.

«В цій залі більш класичне розуміння фотографування – фотографії, як документу. Всі серії або проєкти розповідають нам про час, події та людей», – розповідає Максим Горбатський.

Першою постає серія коломийських фото «Провінція» Назара Фурика. Ці фото вражають своєю проблемною реальністю: коломийські «пацики», що вживають алкоголь та наркотики, їхній стан після цього. Світлини, які дещо виходять за межі моралі, але є справжніми.

Серія Провінція
Серія Провінція

«Ми хотіли надати додаткову оптику читання, а саме подивитися точки практики фотографічної біполярної: це як пряма документація чогось, споглядання, а з іншого боку інсценізація, конструювання чогось. І те, і те присутнє», – доповнює куратор виставки.

Із гірким післясмаком Коломиї переходиш до іншої стіни і бачиш буденний львівський Сихів з однойменної серії львівського фотографа Тараса Бичко

«Можна вважати, що він входить до традиції вуличної фотографії. Вулична фотографія – трішки дивний конструкт… він є дуже популярним», - роздумує перед серіями Тараса Бичко Максим Горбатський.

Серії фотографій Сихів та Поза часом
Серії фотографій Сихів та Поза часом

Фотограф народився і жив на Сихові. Тому хотів показати глядачеві не тільки той Львів, який знають туристи. А той, де не ступає нога приїжджого. За задумом митця фотографії мають викликати асоціації з ідентичними районами інших міст. І справді, згадався рідний 40-ий квартал у Луцьку.

В Мистецькому арсеналі представлена ще одна серія цього фотографа під назвою «Out of time».

У так званій фешн-залі – ціла спектральність між стилями та образами. Тут не знайдеш довгоногих моделей у брендовому одязі. Виділяються серед інших фотографії перебиранців із серії «Маланка» Гери Артемової. Хоч фотографиня – з Києва, та вона дуже влучно показала у своїх роботах західноукраїнську культуру. Образи на стінах – настільки колоритні, що спершу не віриться у реальність зображеного.

Маланка Гери Артемової
Маланка Гери Артемової

«Це фотографії без жодного втручання та маніпулювання людей, які святкують Маланку в невеличкому селищі Космач на Франківщині», – доповнює Максим Горбатський.

Маланка Гери Артемової
Маланка Гери Артемової

На контрастах до «традиційної» моди постає вуличний фешн від Юрка Дячишина. На світлинах – львівський безхатько Славік. Кожен день він одягав новий одяг, експериментував зі своїм образом. Юрко документував ці трансформації зі стилем з 2011 по 2013 роки. 

Серія Slavik`s fashion
Серія Slavik`s fashion

Сама постать Славіка викликає здивування. Його образ не притаманний для звичайного безхатька: він не порпається у смітниках, не спілкується з іншими бездомними, не носить купи сумок на плечах. На виставці представлена лише частина масштабного проєкту фотографа, насправді їх понад сотня. Образи Славіка були настільки стильними, що ними зацікавився бренд  Vetements.

У цій самій залі серед фешн-фотографій знаходиш й світлини луцько-франківського фотодуету Synchrodogs із серії UKRAINA. На них зображені образи, які ідентифікують українців: із усіма буденними проблемами, пострадянськими синдромами та невизначеностями.

Читайте також: Synchrodogs: тандем фотомитців, що змушує думати про природу

Серія Ukraina Synchrodogs
Серія Ukraina Synchrodogs

НАРАТИВНІ ФОТОГРАФІЇ

«В цьому залі все пов’язано з наративними можливостями фотографій. Не зафіксованих та реальних, а в сенcі вигаданих і фантазійних. І як це проявляється у фотографії», – розповідає Максим Горбатський.

Остання зала виставки
Остання зала виставки

Праворуч бачиш стіну із яскравими фотографіями вищезгаданого фототандему Synchrodogs. В цій експозиції представлена їхня серія «Slightly Altered».

Серія «Slightly Altered» Synchrodogs
Серія «Slightly Altered» Synchrodogs

«Це завжди постановка. Сама назва slightly altered – трошки змінене, говорить за себе. Якщо це пейзаж, то він є трохи зманіпульованим, зміненим. Дуже монументальні роботи, там де ми бачимо когось на фоні водоспаду…», – доповнює куратор виставки.

Фотографи у проєкті показують взаємодію між людиною та природою. Вони власноруч створюють інсталяції просто неба і повністю знищують  їх після цього. Для знімання проєкту митці протягом місяця їздили Українськими Карпатами, щоб дізнатися наскільки далеко вдалося людині дістатися до природи, тобто до тих місць, які мали б лишатися дикими.

Поряд зі світлинами Synchrodogs – не менш захопливі фото В’ячеслава Полякова.

«Це фотографії умовної анархо-архітектури, але вирізані з фону. В’ячеслав придумав історію, що він подорожує зі Львова до селища Божа воля і документує те, що бачить дорогою. Основна ідея проєкту – всі ці роботи не мають автора, і на це Божа воля», – посміхаючись, розповідає Максим Горбатський.

Серія Львів - Божа Воля
Серія Львів - Божа Воля

Привертає увагу серія фотографій «Ваш наступний крок – зробити трансмісію» луцького фотографа Валентина Бо. Проєкт змушує затриматися біля світлин і прорефлексувати на цю глибоку тему. Це вигадана історія про неіснуючу секту людей, які прагнуть полишити своє земне існування та перейти в трансмісію. Сфотографовані об’єкти видрукувані на 3D принтері. Маска-обличчя, на яке відразу звертаєш увагу, видрукував сам фотограф.

«Ваш наступний крок – зробити трансмісію»
«Ваш наступний крок – зробити трансмісію»

Завершує цей наративний простір проєкт львівської фотографині Олени Субач «Ламкість». Мисткиня зображає ламкі рослини з елементами чогось людського: обривки хусток та постільної білизни, стрічки з суконь та інші предмети, до яких колись дотикалася рука людини. Цим фотографиня рефлексує на тему ламкості життя, що все живе – тендітне і крихке. Але це з одного боку. А з іншого – крихкість є невіднятною частиною твердого, тому проєкт і про силу життя та вміння долати перешкоди.

Серія Ламкість
Серія Ламкість

ВІДЧУТТЯ

Після усього побаченого, почутого та відчутого розумієш глибину усіх представлених проєктів. Усвідомлюєш весь аспект сучасної української фотографії, її багатогранність, чесність та професійність.

Західноукраїнська фотографія вдало доповнює усю експозицію виставки «Чутливість». У ній багато колоритності. І як виявилось – наративності. Західноукраїнська фотографія викликає цілий спектр емоцій: від здивування до очевидності, від огиди до захоплення. «Чутливість» дає відчуття голого дотику до тендітного мистецтва фотографії.

 

***

Текст підготовлений в рамках освітньої події Мистецького Арсеналу – журналістський практикум «Факультатив» 2021 під час виставкового проєкту «Чутливість. Сучасна українська фотографія». Проєкт реалізовано за підтримки Українського культурного фонду.

Коментар
17/10/2021 Неділя
17.10.2021
16.10.2021