Ретроінструменти, відомі випускники та всеукраїнське визнання: чим живе Свалявська школа мистецтв

01 Серпня 2021, 15:55
Свалявська школа мистецтв 2631
Свалявська школа мистецтв

Протягом останніх місяців Свалявська школа мистецтв є однією з найактуальніших тем у громаді. Ситуація, яка виникла через несподіване рішення місцевого виконавчого комітету скоротити контингент учнів, змусила громадськість звернути увагу на навчальний заклад, який, до слова, вважається одним із найкращих у області.

Інтернет-видання Район.Свалява вирішило завітати у школу, аби на власні очі подивитися, чим же ж живе куточок, в якому виховуються таланти Свалявщини.

Саме приміщення школи уже говорить про те, що тут розташований осередок творчості та культури. Гарний відремонтований фасад, ошатний двір, чистенька територія. У коридорах панує тиша, адже в період канікул тут немає учнів. Проте робота кипить. У одному з кабінетів майстер ремонтує фортепіано, прибиральниці доглядають за приміщеннями, ну і, звісно ж, на робочому місці керівник школи Юрій Грабар. Саме він і розповів нам про школу, талановитих учнів, проблеми та здобутки і закладу, а також прокоментував ажіотаж, викликаний останніми подіями у Свалявській міській раді.

 

Директор з гордістю розповідає, що у 2016 році Свалявська школа мистецтв була визнана найкращою в області, а також має чимало нагород з різноманітних всеукраїнських конкурсів. Як самостійний заклад школа розпочала свою роботу в 1957 році. Це стало важливою подією в житті Свалявщини, оскільки дало можливість учням здобувати початкову музичну освіту.

 

Станом на сьогодні в навчальному закладі відкрито сім відділів: хореографії, народних інструментів, духових інструментів, образотворчого мистецтваструнно-смичкових інструментів, а також фортепіанний та музично-теоретичний відділи.

 

Як розповідає Юрій Грабар, зараз у школі навчаються діти з трьох громад: Свалявської, Неліпинської та Полянської. І саме це стало основою конфлікту, який виник місяць тому, коли рішенням виконавчого комітету контингент учнів було скорочено майже вдвічі.

 

— Станом на 1 травня у нас залишилося по 50 дітей з Неліпинської та Полянської громад. А решта учнів – то наші діти Свалявської територіальної громади, тобто із таких сіл як Стройно, Мартино, Тибава, Дусино і Росош і Драчино. 

 

Нас цікавить, чи перед рішенням виконкому керівництво школи ставили до відома про те, що хочуть скоротити контингент школи.

 

— Ні. Ми були не в курсі і фактично не готувалися до цього. Коли було оприлюднено рішення виконкому, батьки обурилися і організували зустріч у Будинку культури, куди запросили представників влади і, відповідно, нас теж. Батьки були шоковані, якщо говорити чесно, тим, що діти не зможуть продовжувати навчання. Окрім контингенту було також піднято питання про підняття батьківської плати, і деякі з батьків навіть були згодні і на таку оплату, яку запропонував міський голова Грига Юрій Юрійович. Мова йшла про понад 300 грн на загальні відділи, а 350 – це на більш популярні відділення, такі як фортепіано, чи гітару, до прикладу. А раніше вона становила 180 гривень. Можна сказати, що вона піднялась на 100%, — наголошує директор.

Читайте також: «Що нам казати нашим дітям?», — батьки учнів Свалявської школи мистецтв обуренні рішенням Свалявського виконкому.

 

Як розповідає Юрій Грабар, після того, як за клопотанням депутатів Андрія Гуледзи та Володимира Суботовського було скасовано рішення виконкому, була створена комісія по вирішенню питання школи.

Читайте також: Депутат Свалявської міськради вимагає скасувати рішення виконкому про зменшення кількості учнів у Школі мистецтв 

Читайте також: У Свалявській міськраді створили комісію під керівництвом Андрія Гуледзи по врегулюванню питання школи мистецтв

 

— На сьогодні ми дійшли такої думки разом із комісією, що максимально все скорочуємо. Скоротились на 353 години. По навчальних планах в нас 90, 5 ставок, з них майже 20 ставок ми оптимізували. Завдяки спільній роботі з комісією нам уже вдалось оптимізувати витрати з 12,5 мільйонів до 9,3 мільйонів, зекономивши при цьому майже три мільйони гривень. Також спільно ми прийшли до того, що, як говориться у Законі про позашкільну освіту, доступ до освіти мають всі бажаючі, в яких є відповідні хоча б мінімальні здібності. А завдання нашої школи виявити ті здібності, дати їм можливість розвинутися. Мова йде про збереження старого контингенту.

 

Разом із тим очільник закладу наголошує, що якщо батьківська плата за навчання підніметься, як того вимагає час, то, безперечно, тяжко буде втримати контингент у такому складі, бо не кожні батьки будуть в змозі платити.

 

— У нас є такі діти, які навчаються на дввох відділах, тобто інструменталісти, які ще обирають або хореографію, або образотворче мистецтво. На сьогоднішній день таких дітей налічується біля двадцяти. Якщо раніше вони користувалися нашими внутрішніми пільгами, тобто на друге відділення була знижка 50%, то зараз ситуація інша. Якщо батьки будуть хотіти навчати діток на двох відділах, то муситимуть все повністю оплачувати, а, можливо, навіть і собівартість. Ми мали розмову із Юрієм Юрійовичем, і він схильний до того, що якщо учень чи учениця вчаться на другому відділі, то за нього мають платили повністю собівартість. Мова йде про приблизно 1400 гривень…

 

 

Юрій Грабар також прокоментував і ситуацію з повідомленнями, які розсилались батькам учнів з наполегливим проханням забрати документи:

 

— Це було неправильно трактовано. Мова йшла про те, щоб ті вчителі, у класі яких навчаються діти з інших громад, особливо з Полянської, де є своя школа мистецтв, зв'язалися з батьками. І якщо батьки будуть мати бажання перевести дитину у Полянську школу, значить вони повинні із заявами звертатися до голови територіальної громади і до дирекції навчального закладу, бо, коли на комісії був присутній Іван Іванович Дрогобецький, то сказав, що до них із таким питанням ніхто не звертався.

Іде час і ми мусимо безперечно формувати контингент. Якщо діти, перейдуть у школу в Поляну, значить у нас іще додатково звільняться місця, а значить автоматично зменшиться контингент, зменшиться кількість навчальних годин і зменшиться фонд заробітної плати на тих 50 дітей. А це повідомлення, яке було викривлене, відразу сприйнялося неправильно… 

 

Директор школи зауважує, що мистецька освіта, на жаль, дуже дорога. Якщо розібратися, то у загальноосвітній школі на 30 дітей у молодших класах один учитель, а у Школі мистецтв навіть у молодшому класі на одну дитину три-чотири викладачі. Їх всіх треба оплатити.

 

— Я розумію, що, звичайно, на сьогоднішній день ситуація пов'язана з тим, що є брак коштів у громаді. На сьогодні ми дійшли такого рішення, що до 25 липня повинні надати розрахунок на 670 дітей і зробити тарифікацію й розрахунок педнавантаження кожного вчителя. Відповідно усе це подамо на розгляд комісії. Свої кінцеві висновки комісія надасть, після повного опрацювання матеріалів, – каже Юрій Грабар.

 

 

До слова, одним із способів вирішення ситуації директор закладу бачить певні нововведення, зокрема надання додаткових послуг:  

 

— Були випадки, коли до нас підходили діти старшого віку, які хотіли навчатися гри на популярних музичних інструментах або ж естрадному співу, але ми школа з класичним напрямком. Тому ми б хотіли створити такі центри навчання гри на музичних інструментах, естрадної пісні і танцю, бо діти у школах, які танцювали на випускних, ходили займатися сюди. Це все було на громадських засадах. Якщо це все буде зроблено офіційно, будуть укладатися договори, будуть відкриті рахунки, куди перераховуватимуть кошти, то нам, ясна річ, буде плюс. Такі центри – чудова можливість отримувати додаткові гроші, які можна буде спрямувати на розвиток школи, бо вся батьківська плата йде на зарплатню.

 

Після роз’яснення ситуації, очільник школи провів нам невелику екскурсію. Перше, що кидається у очі – чудові картини учнів, які прикрашаю стіни закладу. Тут і портрети, і натюрморти, і пейзажі, і навіть абстракції.

 

 

 

Зали для занять на фортепіано – це такі собі маленькі затишні куточки. Що цікаво, у кожному кабінеті є якась своя маленька «родзинка» – чи то елемент декору, чи то симпатична фіранка, чи то квіти у вазі. Зі слів Юрія Грабаря, над облаштуванням кабінету чаклують самі викладачі, тобто все це – результат їхнього уважного ставлення до деталей.

 

До слова, найстарішим інструментам тут – понад півстоліття. Однак завдяки умілим рукам майстрів вони і досі чудово працюють. Матеріальна база школи відповідає 70% сьогодення. Серед інструментів тут є два роялі, фортепіано, цифрове фортепіано, баяни, акордеони, домри, труби, саксофони, гітари...

Для виступів та невеликих концертів облаштовані просторі і комфортні зали. Саме тут талановиті учні демонструють свої вміння та результати отриманих знань.

У класах для вивчення теорії все облаштовано для максимально комфортного навчання. 

Зали для хореографії та занять з образотворчого мистецтва знаходяться у іншому корпусі. Тут просторо, чисто і охайно. 

Для учнів, які займаються танцями, облаштований окремий санвузол та комфортна роздягальня.

Для талановитих діток, які займаються образотворчим мистецтвом відведений величезний кабінет. На поличках можна побачити акуратно складені знаряддя праці юних художників, а поруч — ціла виставка неймовірно цікавих робіт.

До речі, як розповів Юрій Грабар, кілька років тому завдяки державним коштам школі було придбано спеціальну піч для випалювання робіт з глини. Однак, через ліміт витрат на електроенергію, її не використовують, хоча вона є досить дороговартісною і не кожен навчальний заклад має таку в своєму арсеналі.

Особлива гордість школи — перемога у Всеукраїнській музичній олімпіаді «Голос Країни», за яку навчальний заклад ортримав неабияку винагороду. 

Хоча і крім цього досягнення школі є чим пишатися, адже грамот, подяк і нагород тут — просто незліченна кількість.

Насамкінець директор висловив сподівання, що школа все-таки й надалі буде працювати на користь громаді й розкриє чимало талантів. 

 

Коментар
29/03/2024 Четвер
28.03.2024
27.03.2024