«Золота доба флейти»: у Кропивницькому виступив Юрій Шутко в супроводі Камерного оркестру «Концертіно»

Соліст Національної філармонії Юрій Шутко, який єдиний в Україні грає на золотій флейті японської фірми SANKYO і є її обличчям у світі, в супроводі Камерного оркестру «Концертіно» під керівництвом Наталії Хілобокової виконав у Кропивницькому шедеври класичної музики двох поколінь родини Бахів, Антоніо Вівальді та Карла Стаміца.
Захід пройшов 21 листопада у Кіровоградській обласній філармонії. Своїми враженнями ділиться кореспондентка Район.Культура, яка відвідала концерт.
Програму концерту відкрила одна з найвідоміших оркестрових сюїт Йоганна Себастіана Баха сі-мінор, яка складається з увертюри та низки старовинних танців. Її композитор написав у так званому французькому стилі. Такі увертюри притаманні операм та балетам відомого французького композитора Жана-Батіста Люллі (1632–1687).
За часів Баха вони набули надзвичайної популярності у Німеччині. Французькими за походженням є й наступні частини сюїти – рондо, буре та менует. Бах «розбавив» їх іспанською сарабандою та польським полонезом, в основі якого – народна пісня «Wezmę ja kontusz». Завершує сюїту блискуча віртуозна мініатюра із французькою назвою «Badinerie», тобто «Жарт», який став візитівкою флейтистів та сьогодні є найулюбленішою мелодією для рингтонів мобільних телефонів.
Із відтворенням тонкощів французького стилю сюїти Й. С. Баха як у ритмічному плані, так і за характером музичної тканини твору, на відмінно впоралися музиканти Камерного оркестру «Концертіно». Яскраве флейтове соло на тлі легкого й грайливого, а подекуди загадкового й невимушеного оркестрового звучання змусило затамувати подих велику залу слухачів.
Лише наприкінці сюїти, після виконання відомого «Жарту», публіка «вибухнула» оваціями. Хоча на сцені не було підсилювачів звуку і яскравого шоу, а грали, як і двісті років тому, послуговуючись натуральною акустикою, струнні інструменти, спінет (різновид клавесину) та флейта.
Наступний твір – Концерт «La notte» («Ніч») соль-мінор став найвідомішим флейтовим твором А. Вівальді, який більшу частину музики написав для скрипки. Його вступна частина похмурого характеру, за задумом композитора, ніби зображає поступове занурення людини у сон. Уміле поєднання наступних швидких розділів із повільними та філігранна виконавська техніка музикантів відтворили загадкову атмосферу сновидінь.
Читайте також: Музика Франції звучала у Луцьку
Бравурні й стрімкі віртуозні пасажі Концерту для флейти з оркестром ре-мінор сина Баха, Карла Філіпа Емануеля Баха з підкресленим тремоло на звуках акордів – стилістичної імітації звучання грому, як звукового зображення нового стилю «Бурі та натиску» змусили стрепенутися слухачів.
Творчість цього композитора розвивалася під впливом прогресивних ідей в німецькій літературі, пов'язаних із відмовою від культу розуму, притаманного класицизму, на користь яскравої емоційності та опису крайніх проявів індивідуалізму. Завдяки цьому, К. Ф. Е. Бах, на відміну від батька, отримав визнання ще за життя і тривалий час працював придворним музикантом прусського короля Фридриха Великого, який був вправним флейтистом. Тож під час вечірніх концертів акомпанував йому на клавесині й багато музики створив саме для флейти.
Подихом нової епохи у вечірньому флейтовому концерті-речиталі став фінальний твір – Концерт соль-мажор видатного німецького композитора раннього класичного періоду – Карла Стаміца. Він був яскравим представником Мангеймської школи – групи композиторів із міста Мангейм, дотичних до таких музичних інновацій, як – виразна динаміка та колір тону. Тому його твір вирізняється прогресивною тенденцією до віртуозності у поєднанні із ліричною наспівністю та мелодійністю флейтової партії із розгорнутими каденціями.
Загалом програма концерту складена таким чином, щоби показати слухачеві усю історію становлення музичного інструменту – флейти протягом двох епох – від бароко до класицизму, тому містить найвідоміші шедеври зі скарбниці флейтової музики.
Наприкінці концерту директорка Кіровоградської обласної філармонії – Наталія Агапєєва виступила з вітальним словом, привітавши колектив та київського соліста зі створенням у темні й складні часи війни справжнього світлого свята високої музики.
Це стало можливим, завдяки ініціативі заступниці директорки з концертної діяльності Оксани Буртової, яка поділилася своїми враженнями після концерту.
«Видатний флейтист Юрій Шутко, відомий своєю віртуозністю і глибоким розумінням музики, вражав надзвичайною технікою виконання та теплим, оксамитовим тембром флейти. Його інтерпретація творів Баха прозвучала як справжній діалог із генієм композитора: кожна фраза була насичена змістом і тонкою експресією. У творах Вівальді артист розкрив яскравий драматизм і життєрадісну енергію музики, що зачаровували слухачів. Цей концерт вкотре підтвердив важливість класичної музики як джерела духовного збагачення та естетичної насолоди», – зазначила вона.
Зі свого боку флейтист Юрій Шутко відзначив високу професійну майстерність музикантів та подякував керівниці Камерного оркестру «Концертіно» Наталії Хілобоковій за блискучу підготовку на високому мистецькому рівні надскладної концертної програми.
«Така відданість музичному мистецтву – це те, що вражає і надихає працювати далі, створюючи нові концертні програми», – додав він.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром