Дерево, папір, камінь, бронза: у Луцьку відкрили виставку Романа Романишина «Важливі речі»

03 Листопада 2024, 18:09
Відкриття виставки Романа Романишина РЕПОРТАЖ 549
Відкриття виставки Романа Романишина

У Луцьку відкрили виставку художника Романа Романишина «Важливі речі: дерево, папір, камінь, бронза». Роботи експонуються в залі «Урбан» Музею сучасного українського мистецтва Корсаків. 

Захід 2 листопада відвідала журналістка Район.Культура.  

Ще перед початком офіційного відкриття увагу відвідувачів забрав кінетичний експонат «Велика мама». Це об’єкт, вилитий з бронзи, прикрашений кількома шарами патин – тонкими плівками із зеленуватим відтінком, що утворюються завдяки нанесенню хімічних окислених сумішей. На патинах золотистою фарбою художник додав ще кілька рисунків. 

Художник біля своєї роботи
Художник біля своєї роботи

"Велика мама"

Та найбільше запитання, яке виникало у присутніх – як правильно діяти з експонатом, аби той видав звук. Як пояснив митець, потрібно просто торкнутися відлитої чаші, що схожа на широку спідницю, а не стукати об неї камінцем, що висить на інсталяції. 

«Велика мама» у художника не одна. Ще одна така скульптура була створена до 2000-х років. Її помістили на другому поверсі великої зали, поряд з роботами, створених у минулому столітті. 

«За деякими з них я мусив їхати в Москву й забирати, через те що вони раніше знаходилися там. Бо не хотіли віддавати», – розповів художник Роман Романишин. 

Робота
Робота "Вина"

Роман Романишин родом із Тлумача Івано-Франківської області. Навчався у Львівському училищі прикладного та декоративного мистецтва імені Івана Труша, згодом – у Львівському державному інституті прикладного та декоративного мистецтва. У місті Лева він і продовжив жити та творити. За роки мистецького шляху його роботи експонувалися на понад 300 міжнародних групових виставках. 

«Поряд зі мною не просто художник, а уже класик. Я знаю молодих художників, які орієнтуються на його здобутки та наслідують його прийоми, адже Роман Романишев вніс певний струмінь в сучасне українське мистецтво», – промовила мистецтвознавиця Зоя Навроцька. 

Роман Романишин, Зоя Навроцька та Леся Корсак
Роман Романишин, Зоя Навроцька та Леся Корсак

За словами керуючої партнерки музею Лесі Корсак, Романишин входить до кращих митців, які створюють графіку. Він працює також у живописі, скульптурі, є членом міжнародної мистецької асоціації Art Diagonal та Національної спілки художників України. 

«У проєкті «Важливі речі: дерево, папір, камінь, бронза» кожен знайде щось своє. Під час оцих особливо важких часів ми переоцінюємо, що є важливим в цьому житті – те, чим людина надихається, її сім’я і як вона цінує мирне небо», – додала керуюча партнерка Леся Корсак

Презентація
Презентація

Куратор експозиції – мистецтвознавець, професор Інституту архітектури Національного університету «Львівська політехніка» Орест Голубець. 

«У нас з Романом було чотири вечори особливо цікавих дні, коли ми будували цю експозицію. Народження ідеї, думок як освоїти цей простір… Я у своєму житті побудував чимало експозицій цікавих виставок, у тому числі міжнародних. Але коли ми потрапили сюди, ми зрозуміли, що то справжній виклик. Це як робити виставку на футбольному полі», – прокоментував Орест Голубець. 

Виставка
Виставка

Зблизька
Зблизька

За словами куратора, останні місяці Роман Романишин працював у безперервному потоці.  

«Не так багато художників в Україні, які абсолютно вільно рухаються у творчому просторі. Романишина ми з дружиною знаємо з 1989-го року, тому що ми сусіди. Я маю нагоду спостерігати за його змінами у творчому шляху. Він для мене – колосальна загадка, тому що це художник, який ніколи не зупиняється. Я, чесно кажучи, не знаю в Україні такого митця, який би мав стільки персональних виставок, починаючи з Японії та Китаю, через всю Європу, закінчуючи Америкою і Канадою і далі. Поза тим він абсолютно скромний і нещадно зневажає титул «заслужений», – сказав куратор.

Орест Голубець
Орест Голубець

Він зазначив, що деякі роботи, виставлені у залі, приїжджали практично «мокрими», бо художник завершував їх ще за кілька днів до відкриття. 

«Роботи складаються в таку дивну мозаїку. Попри те, що Роман у своєму житті має багато різних творчих стежок, він залишається впізнаваним, абсолютно невпинним експериментатором. Це людина, яка справляє враження, що і вночі працює… Я б сказав, що він входить в десятку, а може й п'ятірку найвидатніших творців сьогодення. Як це визнається на рівні держави? У своїй самозакоханості та обмеженості, Київ дуже слабо реагує на художників з інших мистецьких осередків. Все, що там відбувається сповнене величі й цинізму. Я не раз мав справу з такими ситуаціями й дійшло до того, що я просто перестав працювати з Києвом», – пояснив Голубець.

Відкриття
Відкриття

Куратор наголосив: у Романишина не буває неважливих творів. Кожен твір для нього як дитина, яких він «наплодив» вже ціле місто.

«Цей проєкт називається «Важливі речі», бо у такий час важливо визначитися, що для нас є цінним, а що не зовсім. Я думаю, найважливіше – це почуття вдячності, зокрема ЗСУ, які нас захищають. Я вдячний сім’ї Корсаків за існування цього простору, Оресту, бо без нього цього б не було. Я кілька разів був тут до цього, прицінювався, примірявся, але приїхав Орест і сказав: «Майже домовився»», – розповів художник. 

Відвідувачка
Відвідувачка

Також поділився історіями створення кількох робіт. Відвідуючи Єрусалим, у якому перетнулися всі авраамічні релігії, художника вразила подорож. Під ефектом вражень, він створив об’єкти «Вавилонська вежа» та піраміду. 

"Вавилонська вежа"

«Вавилонська вежа» складається з кількадесяти невеликих фрагментів графіки, виконаних на італійському папері. На них зображені божества авраамічних релігій, буддизму. Піраміда зроблена з офортних відбитків. Ідея об'єкта піраміди полягає у вертикальній структурі соціуму. 

«Внизу є багато простих людей, які живуть буквально у позбавленому кольором світі. Там є лише один червоний спалах – хтось, щось поцілований Богом. Як ми піднімаємося вверх по цій соціальній піраміді, повітря стає все рідше, а червоного кольору більше», – пояснив він.

Піраміда
Піраміда

Художник наголосив, що він лише пропонує глядачам матеріал своєї концепції та зовсім не наполягає її дотримуватися. Споглядачі мають право для побудови власної версії. 

«Коли я ходжу навколо «Великої мами», то кожен раз читаю її з іншими конотаціями. Читайте як хочете і ви знайдете багато чого неймовірного, навіть для мене», – додав Романишин. 

Піраміда

Також до експозиції увійшли три інсталяції-їжаки: «Амазонка», «Зозуля», яка підкладає яйця у чужі гнізда та червоно-чорний їжак «Варвар». Останній об’єкт вирішили не перекладати на «barbarian» для іноземних виставок, а зберегти транслітерацію у вигляді «warwar». Тому люди з-за кордону сприймають цю назву як два слова «війна» поряд, що більше підкреслює сенс твору. 

Фундатор музею Віктор Корсак вручив художнику авторський трактат «Космогонія добра і зла, або про що не знав Заратустра».

«Тут своя «Космогонія», своє добро і своє зло, і своя філософія», – відгукнувся про роботи Романа Романишина фундатор музею Віктор Корсак.

Віктор Корсак
Віктор Корсак

Серед скульптур примітне «1 вересня». Дві вищі фігурки тримають по обидва боки меншу, й ведуть до бронзової маски, що рахує монети. Зверху, над головою – штурвал як символ керування, руху, мозкового «штурму» чи вітряк, який відсіює зайве й породжує мрії. Водночас маска дуже закрита і створює враження надто закритої установи, спрямованої більш на перевиховання, аніж на пробудження чогось неповторного.

1 вересня
1 вересня

Живописні роботи Романишина – об’ємні й фактурні. Стилістика, образи й поєднання кольорів настільки відгукуються, що хочеться торкнутися полотен, попри традиційне правило про недоторканність експонатів. 

Щодо графічних витворів, то усі вони мають рельєфну печатку з ім'ям Романишина, а також тендітний підпис олівцем. Побачити виставку «Важливі речі: дерево, папір, камінь, бронза» можна буде до 4 січня 2025 року. 

Живопис
Живопис

Читайте також: Пам'ятник Олені Пчілці в Гадячі: Rayon.in.ua та «Рідний край. Газета Гадяцького земства» оголосили спільнокошт на зустрічі з читачами

Художник

Коментар
05/12/2024 Четвер
05.12.2024
04.12.2024
03.12.2024