На Архипенка полюють всі: як Музей Корсаків повернув роботи українського художника на Батьківщину
Колекційний фонд Музею Сучасного Українського Мистецтва Корсаків поповнився графічними творами українського та американського художника, скульптора Олександра Архипенка.
Про це Район.Культура повідомили керівники музею.
Музей придбав чотири літографії з серії Les formes Vivantes («Живі форми»), виставлені на аукціоні в США. Художник створив їх у 1963 році. Усього до циклу входить 10 таких графічних рисунків. Як розповіла керуюча партнерка музею Леся Корсак, планували викупити більше робіт, та вдалося віднайти лише ці.
«Якщо ми зможемо дозволити собі викупити ще інші його твори, то ми звісно будемо за них боротися», – заявила керуюча партнерка музею Леся Корсак.
Архипенко народився й зростав у Києві. Та студентом переїхав до Парижа, а звідти й до Америки. У Штатах скульптор відкрив школу пластики й продовжував творити. Там його і зустріла смерть. На чужині залишилися і його роботи. Команда Музею Корсаків вирішили, що це потрібно виправити.
«Архипенко мусить бути в Україні, тому що його знає весь світ, і багато хто хоче присвоїти його собі. Росіяни кажуть, що він російський художник і скульптор, а американці кажуть, що він американський. Та він все життя говорив, що він український митець. Навіть коли говорив, що є українсько-американським, то ніколи не казав, що є російським», – сказала Леся Корсак.
Та повернути роботи художника до його Батьківщини було нелегко. За словами керуючої партнерки, тільки в Україні не знають про його геніальність, а у світі цінують його власні мистецькі винаходи.
«На Архипенка, напевно, полюють всі. І скільки ми в мистецтві, стільки на нього полюють. Коли ми були у Вашингтоні, де робили виставку в «Українському домі», то познайомилися з дуже чудовим арт-дилером українського походження. Він вже 30 років займається мистецтвом в Америці. Ми йому і написали список авторів, твори яких ми хочемо отримати», – розповіла вона.
Так картини викупили на аукціоні й помістили у стінах музею. Роботи зберігають оригінальні підписи його автора, а сім’я Архипенка залишила родинні печатки.
«От як Пікассо в рисунку стоїть біля витоків модернізму, то наш Архипенко вважається основоположником сучасної скульптури. Він винайшов такий спосіб, щоб простір, який вирізає у скульптурах, має форму і зміст. У «дірках» можна побачити силуети, образи… А так, як ми Музей сучасного українського мистецтва, ми маємо збирати ключові твори й напрями та показувати відвідувачам, щоб і вони знали про них», – додала Леся Корсак.
На початку повномасштабної війни музей ховав усі колекції. Та зараз переконані: українці мають бачити своїх митців.
«Якщо закрити музей і нічого не показувати, лишити всі роботи за кордоном, то не знаєш, що там з ними буде, коли та війна закінчиться, куди вони потраплять, в яку ціну вони будуть, чи ми зможемо їх перевести. Треба жити вже і сьогодні, тож якщо вдається перевести роботи сюди, то треба показати їх, відкривати виставку. Це додає сил, і не дозволяє зовсім впасти в страшну депресію. Усе змінюється і знаходиш якийсь зміст життя на цьому. Та якщо ми будемо бачити, що насувається небезпека, то обов’язково будемо рятувати картини», – сказала Леся Корсак.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром