В Ужгороді презентували виставку робіт художника, ілюстратора The New York Times Дюло Ійяса
З нагоди 150-річчя одного із перших представників Закарпатської школи живопису Дюло Ійяса (Яцика) в Ужгороді презентували виставку робіт.
Більше ніж 20 різножанрових робіт митця, серед них – оригінали та репродукції – розмістили в Закарпатському краєзнавчому музеї імені Т. Легоцького. На відкритті експозиції побувала і журналістка Район.Культура.
Дюло Ійяс навчався у приватній художній школі Шімона Холошші у Мюнхені, тричі здійснив подорож до США, працював ілюстратором у The New York Times, удосконалював майстерність у Парижі, подорожував країнами Європи, вів насичене виставкове життя, зокрема, був добре відмий в Угорщині, та завжди повертався до Ужгорода.
У першій половині XX століття Дюло Ійяс був справжньою легендою, зауважують науковці. Про це свідчать статті в місцевій газеті «Ung», примірники якої зберігаються у фондах музею.
«З інформації, яка розміщена на шпальтах газети, ми дізнаємося, що художник міг принести на виставку понад сотню робіт! А це свідчить про те, що Дюло Ійяс був надзвичайно плідним у творчості», – розповідає завідувачка відділу історії та краєзнавства музею, кураторка експозиції Валерія Русин.
Водночас дослідниця наголошує, що ім’я Дюло Ійяса призабуте на теренах Закарпаття. Хоча на початку ХХ століття про художника часто писали науковці та дослідники мистецтва. Проте мало хто знає чи бачив оригінальні твори художника. На виставці представили усього чотири оригінальні картини Дюло Ійяса – надбання фондів Закарпатського краєзнавчого музею. Решта – репродукції, надані для експозиції онуками художника, що проживають в Угорщині.
«Минулого року ми презентували у музеї камерну виставку Дюло Ійяса, до якої увійшли усього кілька робіт, які зберігаються у фондах нашого музею. Виставка мале неабиякий розголос, адже нам зателефонував внук художника Питер Кросної Сомор з Угорщини, який опікується спадщиною свого відомого дідуся. Відтак, родина надала нам для виставки фото оригіналів робіт, які ми видрукували й презентуємо на цій виставці», – зауважує Валерія Русин.
Репродукції 20 картин художника, що зберігаються в онуків в Угорщині, видруковані на полотні за підтримки Генерального консульства Угорщини в Ужгороді.
Науковці стверджують, що творчість Дюло Ійяса відображає культурно-мистецький зріз Закарпаття початку XX століття. Художник стояв біля витоків Закарпатської школи живопису поряд з такими майстрами пензля як Юлій Віраг, Ігнац Рошкович, Самюель Берегі, Шимон Холлоші, Імре Ревес.
«Це ті художники, які поклали фундамент, на якому уже Адальберт Ерделі та Йосип Бокшай створили художню спілку і заклали основи Закарпатської школи живопису. У 1921 році (у нас, до речі, зберігається оригінал цього документу) у Мукачеві заснували клуб художників Підкарпатської Русі під керівництвом Юлія Вірага, а у 1931 – А. Ерделі відкрив товариство тут в Ужгороді, членом якого був і Дюло Ійяс. Вони разом організовували багато спільних виставок в різних містах», – розповідає Валерія Русин.
Виставка не тільки демонструє різножанровий талант художника, а й дозволяє відвідувачам глибше пізнати духовну культуру та історію краю, наголошують музейники, адже Дюло Ійяс – художник, який, передусім оспівував Закарпаття у своєму мистецтві.
Оглянути роботи автора можна впродовж липня на третьому поверсі виставкової зали Закарпатського краєзнавчого музею.
Читайте також: Музи не мовчать: виставку скульптур військового Михайла Ходанича відкрили в Ужгороді
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром