«Мистецтво, яке ставить питання»: у луцькій Галереї мистецтв відкрили авторський і кураторський проєкти Іштвана Куса

У Галереї мистецтв Волинської організації Національної спілки художників України відбулися дві презентації, ініціатором яких став луцький митець-концептуаліст Іштван Кус.
Його авторську виставку «TETRIS», присвячену 40-річчю найпопулярнішої у світі відеогри, відкрили в Малій залі. «Україна в огні» в Нижній залі галереї – це художня ініціатива від Національного культурно-мистецького та музейного комплексу «Мистецький Арсенал» (Київ), до якої долучилися луцькі художники під кураторством Іштвана Куса в межах галереї «Чотири стіни» при ВО НСХУ. Захід, який відбувся 6 червня, відвідала журналістка Район.Культура.
6 червня 1984 року вважають днем народження гри Tetris, яку згідно з Книгою рекордів Гіннеса відносять до найпопулярнішої комп’ютерної гри з версіями на 65 платформах. Для Іштвана Куса це стало приводом для дослідження в межах течії постдіджитал, яка охоплює художні твори в різних медіа й вивчає процес діджиталізації або черпає в них матеріал. Іштван матеріалізував впізнавані фігури на стінах галереї й запропонував глядачам самостійно надати їм змісту.
Як прокоментував автор, ця виставка – нова частина десятилітнього пошуку відповіді на одне з ключових питань в образотворчому мистецтві: що таке картина? Цій події передували його експерименти «Композиція двома білими нитками на білому полотні» та «Дві лінії, створені порожнім простором між трьома полотнами й одна порожня форма» у 2023 році.
«За 40 років людство змінилося. Діти, молодь постійно грають в комп’ютерні ігри. Tetris була «перша ластівочка», і лише Іштван вирішив це відсвяткувати! Це митець, який слідкує за всіма порядками, який розуміється на сучасному мистецтві й новітніх тенденціях», – поділився враженнями з першими глядачами луцький художник Сергій Корсай.
Голова ВО НСХУ Володимир Марчук зауважив, що сучасному художнику доступні інші медіа для самовираження, окрім полотен і фарб. У фокус уваги потрапляє ідея митця, яка у матеріальному втіленні провокує глядачів до асоціативного мислення, інтелектуальної праці й пошуку відповіді на питання: що я бачу і як я на це реагую?
Друга презентація, яка відбулася того ж дня в Нижній залі галереї, – збірна виставка «Україна в огні», до участі в якій Іштван Кус запросив луцьких митців Володимира Марчука, Катерину Ганейчук, Наталію Мелесь, Наталію Сацик, Карину Арутюнян, Андрія Горбаля, Марію Марощук, Віталія Нікуліна та мистецьку групу Eclipse skins company, і теж долучився як автор. Тут представлені твори у різних техніках – олійний та акриловий живопис, фотографія, аерозольна фарба на полотні, графіка.
Іштван Кус провів кураторську екскурсію для гостей події з коротким коментарем біля кожної з експонованих робіт. Він запропонував оглянути ці твори через призму досвіду восьми років війни, по-новому інтерпретувати «мирні», на перший погляд, образи й теми.
Родина котиків на картині Наталії Мелесь – це насправді «Внутрішньо переміщені особи», а «Маки» Марії Марощук символізують скорботу й сум за загиблими. Українські поля на полотні «Ностальгія. IV» Володимира Марчука викликають у сьогоднішнього глядача думки про заміновані лани на сході й півдні країни. Камуфляж, який повинен берегти здоров’я і життя захисників, – на триптиху «The seasons of life» від Eclipse skins company.
Дві виставки, які відкрили одного дня в Галереї мистецтв, мають різні теми, авторів. Та спільним є те, що тут представлені твори, які не лише володіють естетичною художньою цінністю, а ставлять перед глядачем непрості питання й спонукають до пошуку відповідей, апелюють до його/її актуального досвіду в контексті подій в країні й конкретного світового цивілізаційного тренду.
Виставки «TETRIS» і «Україна в огні» відкриті для вільного огляду шанувальникам сучасного українського мистецтва протягом трьох тижнів у Малій та Нижній залах Галереї мистецтв спілки художників.
Фото Маші ПИЛИПЧУК, Володимира ДЗЮРБЕЯ
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром