Сенси у п'яти стихіях: у Музеї Корсаків вперше провели Перформативний вікенд

16 Жовтня 2023, 12:02
Перформанс «Молитва» Марії Дроздової РЕПОРТАЖ 2506
Перформанс «Молитва» Марії Дроздової

У Музеї сучасного українського мистецтва Корсаків у Луцьку започаткували новий напрям мистецької діяльності – Перформативні вікенди. Відтепер тема кожного великого проєкту, окрім виставки досліджуватиметься й за допомогою перформансів. 

Перший Перформативний вікенд організували в межах проєкту «Космогонія сенсів». Він проходив протягом двох днів, 13 і 14 жовтня.

Лучани та гості міста мали можливість послухати відкриті лекції митців, а також побачити п'ять різних перформансів, які дали можливість глядачам зануриться у тему п'яти різних стихій, які притаманні «Космогонії сенсів». Усі дійства фіксували на відео і вони стануть частиною експозиції. Подію відвідали журналісти Район.Культура

Також гості впродовж двох днів мали можливість порефлексувати та подискутувати на теми перформативного мистецтва, відкрити для себе нові космогонічні сенси, а також оглянути виставку та ознайомитися із найбільшим нинішнім проєктом Музею Корсаків – «Космогонія».
У перший день заходу присутні слухали open talk одеського митця Андрія Утенкова – «Тіло як реальність». Андрій – актор, перформер, а також фасилітатор практики «Спонтанні танці». Тож під час лекції він розповів про японський танець Буто, а саме як у цьому танку поєднується радикальність та багатогранність, рефлексував з присутніми на тему космогонії сенсів, культуру знаків та культуру присутності. 
«Перформативне мистецтво, воно – або невербальне, або довербальне. Тобто на тому рівні, коли сенси ще не з'явилися, або на тому рівні, коли сенси вже не потрібні. Тобто воно за межами розуміння. Тут будь-яке визначення не буде остаточним», – зауважив митець.
Андрій Утенков згадав думки сучасного французького філософа Алена Бадью.
«Є чотири види діяльності, де людина постійно зустрічається з тупіками. Це політика, відносини (кохання), наука та мистецтво. Тобто митець, він як політик, коханець, науковець постійно зустрічається з новим, шукає щось нове або навіть не попсове нове, а інше. Тобто те що є, але я його ще не знаю. А, можливо, його ще не має, а я роблячи якусь мистецьку дію, перформанс, я запрошую себе і глядачів. Тобто під час перформансу позиція глядачів може змінитися, і вони можуть самі стати учасниками. Ось це спільне поле, воно може створити якийсь розрив. Оцей досвід запускає в нас механізми і потім через деякий час з'являться нові сенси».
Андрій  порушив питання кризи, як стану людини. А також прирівняв процес народження до цього стану.
«Криза викликає негативну асоціацію, що це щось погане, незрозуміле, болюче. А чи може бути цінність переживання кризи? Якщо подивитися в вікіпедію, то криза означає «поворотний пункт», «розрішення». Або якщо трошки протягнути, то – «народження». Чомусь мені уявляється, що процес народження – це криза. Можливо, я трішки романтизую процес народження, але мені здається, що це може духовним досвідом», – зауважив перформер.
Напротивагу темі народження прозвучали й думки щодо смерті. За словами митця, саме смерть – це те, що точно трапиться із кожним. 
«Все інше може і не статися: я можу не закохатися, не одружитися, я можу не мати дітей і все, що завгодно, але смерть буде точно. В сучасній культурі знаків, саме поняття смерті – витіснене, як щось непотрібне. Вчені хочуть якось боротися із нею, розробити пігулки життя. Оцей культ життя може бути перекосом, бо в цих кризових станах теж може бути якась цінність», – рефлексував митець.
Танець Буто, за словами Андрія Утенкова, – це танець кризи. 
«Танець на межі і трішки за межею. Там немає якогось руху, такту, слуху, меседжу, програми. тобто всі сенси, вони – реконструйовані. Це запрошення до особливого стану. Його важко описати, але легко ухопити», – пояснив перформер.
Свій буто-перформанс «Spatium» Андрій Утенков разом із харківською мисткинею Євгенією Файнер показали на другий день вікенду. 
«Сенс народжується в процесі дії. В нас з’явилася дія, яку ми вирішили продемонструвати. Я лише згодом можу сказати, що я знайшов у себе всередині», – поділився митець після виступу. 
Також у перший день присутні мали змогу побачити перформанс на сакральну тематику від Марії Дроздової – «Молитва». 
Мисткиня використовує порожню металеву пластину від ікони Божої Матері з Ісусом, яку знищили совєти. Від образу залишився лише металевий оклад із порожнім чорним силуетом. 

Перформерка зшиває червоними нитками себе зі зруйнованим образом. Це молитва до порожнечі.

В межах другого дня перформативного вікенду Марія Дроздова провела artist talk «Сакральне, табу та стигма в мистецтві», де розповіла присутнім й про інші свої знакові перформанси. 

Свій найдовший перформанс вона почала у 2021 році. Світ тоді відзначав сторіччя з дня народження німецького художника Йосифа Бойса. Мисткиня хотіла продовжити його відому акцію «7000 дубів», й посадити ще один дуб. 

«Бажання митця з реальністю не збігалися. На той час не було саджанців дуба, тому я обрала волоський горіх. У магазині мене запитала продавчиня: «Ти впевнена, що хочеш взяти горіхове дерево? Це містичне дерево, його садять там, де дім». Тоді я ще не знала, що поїду з Харкова. Дерево витримало артобстріли й досі росте у моєму місті. Я б хотіла, що воно збереглося, це було б дуже символічно», – розповіла перформерка. 

В основі цього перформансу лежить ритуал омивання ніг Христа. Мисткиня омивала коріння саджанця, адже це внутрішня система, яка дає життєдіяльність дереву. Також для свого проєкту, Марія використовувала чашу з водою, яка забруднювалася від ґрунту. Також у перформансі фігурує біле покривало, яке виконувало функцію савана. 

«Саван це не завжди смерть, це може бути і символ переродження. Але коли я виконую цей перформанс, я ніколи не знаю, чи виживе дерево після цього», – додала вона. 

Єдиний перформанс, який Марія повторювала тричі – «Чорне дзеркало». Перед глядачами вона бере великий чорний круг й вішає його на стіну. Раптом чорний шар – пізніше глядачі розуміють, що то ґрунт – осипається й люди можуть побачити, що за землею було приховано дзеркало. 


«Річ у тім, що глядачі не очікують побачити дзеркало. Коли опадає земля, я бачу глядача у дзеркалі, а він бачить мене. Ґрунт формує слід тіла митця, бо сиплеться на мене й залишає контур на підлозі. Я спілкувалася з глядачами й у них чомусь виникає відчуття смертності, коли вони спостерігають за цим дійством. Вони жахаються, і їм не подобається бачити своє відображення у чорному дзеркалі. Можливо, через те, що воно забруднене землею… Хоча люди спокійно дивляться у чорні екрани телефонів і телевізорів. Напевно, у звичний час ми не заглиблюємося у суть деяких речей», – пояснила Марія Дроздова. 

Художниця зазначила, що у перформансі важливо втримати увагу глядача. Потрібно дотримуватися балансу: не втрачати зв’язку з публікою, проте ігнорувати їх реакції та здивованих перешіптувань. У мистецтві перформансу важливо залишатися у певному психологічному стані.  

Наталія Лісова в перший день вікенду показала присутнім перформанс «Мить».

Читайте також: Жінка, що тримає Землю: у Музеї Корсаків відкрили артпроєкт «АТЛАНТки»

Вона тягне великий візок з тяжкою балією, наповненою водою. Потім вимочує у ній великий шмат тканини. Виливає воду на підлогу, яка розтікається різними формами між глядачами.

Вимочену тканину мисткиня жбурляє об стіни, де вона на мить застигає у формі абстрактного барельєфа. А потім падає додолу, лишаючи мокру пляму по собі. Перформерка повторює цю дію декілька разів. Наостанок зв'язує тканину у вузол та кидає її застигати на підлозі.

Мисткиня вже показувала цей перформанс двічі у Польщі: на фестивалях Kick Off Perfo та Interakcje, а також у Харкові на  «Вечері європейського перформансу».

На другий день Перформативного вікенду Наталія Лісова розповіла присутнім про саме створення мистецтва дії.

«Перформанс утворився після двох світових війн. Тоді люди все втратили й розчарувалися у щирості. Як можна було будувати майбутнє? Кому можна довіряти? І тут виходить художник, який в реальному часі вивертає свою душу перед глядачами. Це завжди особиста історія, травма. Ми мало коли розмовляємо про щось хороше, ми хочемо поділитися своїми болями, щоб їх стало менше. Це спосіб діалогу», – пояснила Наталія Лісова.

Її учениця Вікторія Сярьожавна представила другу дію своєї експериментальної постановки. 

«Я одягаю чисте взуття. Це символізує народження чистих дітей з хорошими замислами. Але потім ці діти починають топтати нашу землю, засмічують її матеріальним та духовним сміттям. Першу частину перформансу ми відзняли у парку. Там я заривала в землю магазинні чеки. Так я показую нераціональне використання і покупки речей, які засмічують нашу екологію», – розповіла Вікторія Сярьожавна. 

У землі дівчина знаходить український паспорт. Вона ріже руки, адже пошуки життя серед бруду відбувається через важкий супротив. Земля та кров заплямовують паспорт. Так Вікторія створює аналогію до нашого життя. 

«Нашу землю постійно підривають. Вона залита кров’ю. Паспорт – це надія, яку я намагаюся відкопати. Коли я вже знесилена беру його до рук, то притискаю цей документ до серця і падаю», – пояснила символізм дівчина. 

Еліза Мамардашвілі присвятила свій перформанс «Роса» спогадам про своє рідне місто Запоріжжя. Мисткиня читає текст про рутинні дрібниці життя, чай, ранні підйоми та ранкові роздуми. 

«Це про інтимні, важливі міста, які наразі не можливо так легко відвідати. Але мені здається, дуже важливо про них говорити й пам'ятати їх. У Запоріжжі була наша дача, куди ми приїжджали кожного літаю. Ті моменти, які закарбувалися в моїй пам'яті – це своєрідне маркування зовнішнього та внутрішнього ландшафту міста. Ми живемо в такий час, коли складно все охопити й зрозуміти, що відбувається. Мені здається, що люди зараз більше занурюються в минуле, щоб зрозуміти наше сьогодення»,  – поділилася задумом Еліза Мамардашвілі. 

Читайте також: Готові до експериментів: у Луцьку відкрили новий театральний простір

П'ятим перформансом стала постановка Терри Нейдорф «Політ життя. Шлях до смерті», яку вона показала під час відкриття виставного проєкту «Космогонія сенсів» 24 серпня. Гості Перформативного вікенду мали змогу побачити відеодокументацію цього дійства на екрані.
Мисткиня лягає на розгладжений шар землі та робить синхронні рухи руками та ногами. Потім встає та лишає по собі янгола. 

Захід завершився дискусією «Космогонія та перформативні практики», де учасники заходу поділилися враженнями про свій досвід Перформативного вікенду. 

Коментар
05/12/2024 Четвер
05.12.2024
04.12.2024
03.12.2024