«Кострубізми. Кумановський» – у ТОП 12 найкращих прем'єр українських театрів 2020 року

05 Грудня 2021, 14:15
Фестиваль-Премія «ГРА» 1061
Фестиваль-Премія «ГРА»
Луцький театр «ГаРмИдЕр» із виставою «Кострубізми. Кумановський» став фіналістом Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії «ГРА».  
 
Лучани змагалися у номінації «Найкраща експериментально-пошукова вистава» та поступилися перемогою українсько-австрійській команді проєкту «Чорнобильдорф» Лабораторії сучасної опери Opera Aperta. Журналісти Район.Культура дізналися про це від акторів.
«Нашій команді вистави «Кострубізми. Кумановський» за честь було опинитися в фіналі поруч, в одній номінації. Дякуємо Національній спілці театральних діячів України за месидж, що «Фестиваль-Премія ГРА» має об'єднувати та давати можливості театрам із регіонів», – каже команда «ГаРмИдЕра».

Спектакль «Кострубізми. Кумановський» – це мультимедійна вистава, у якій через «оживлення» графіки, перформативні й театральні прийоми, оригінальний звукоряд, синхронізований із відео та дією, режисерка Руслана Порицька відтворила світ сучасного українського художника Миколи Кумановського, який 40 років творив у Луцьку. В основі сценарію — серія його графічних та літературних робіт «Кострубізми», що до того часу не оприлюднювалася і була надана для вистави дружиною художника.
За словами організаторів конкурсу, за 4 роки фестивалю-премії, «ГаРмИдЕр» є першим театром-дебютантом, який дійшов до шорт-листа.
 

Враження від вистави «Кострубізми. Кумановський» експертів Фестивалю-Премії «ГРА»:

Людмила Олтаржевська:
«Графічне наповнення театральної вистави в сучасному театрі із категорії новаторства давно перейшло в категорію очікуваних прийомів, які режисер та художник залучають для візуалізації творчої ідеї. У цьому контексті помітно вирізняється графіка мультимедійного спектаклю-перформансу «Кострубізми. Кумановський», яка, щільно обрамляючи дію, задає тональність і настрій постановки, розкриває її найпотаємніші сенси і спонукає глядача до того, аби дізнатися якнайбільше інформації про художника Миколу Кумановського. Відеоряд вистави – це фантастичні образи з його художніх творів, символи і знаки Всесвіту митця, які, дякуючи, зокрема, і цій виставі, проростуть у майбутньому. А часом… – всього лише окремі літери, з яких згодом народяться слова і сенси».
Віктор Рубан:
«Прекрасна поетична вистава з витонченими оригінальними пластичними рішеннями, яка захоплює та занурює у метафоричний художній та персональний всесвіт неймовірного митця Кумановського. Оригінальна іронічність та багатовимірність світу митця дуже вдало знайшла відображення у «оригамічності» руху актора який дуже вправно поєднував його зі словом, зі звуковим супроводом та відеопроєкцією. Дуже оригінальне, сучасне та доречне об'єднання художніх засобів як метафора до еклектичності доробку митця-новатора, відновленню пам'яті спадку якого і присвячено цю виставу».
 
Ольга Стельмашевська:
«Медитація і гравітація – два слова, які одразу з’являються, щойно намагаєшся вхопити за хвіст свої враження і післясмак од вистави. «Образу немає без слова». Ця моновистава-перформанс режисерки Руслани Порицької та актора Павла Порицького, створена на основі графічних робіт і текстів луцького художника-філософа Миколи Кумановського, який побудував власний, дещо містичний, фантасмагоричний світ із життєвих епізодів-уламків «умовних українців» в «умовній країні», уривків думок, фраз, цитат, – намагається декодувати, прочитати крізь рядки, вхопити спосіб мислення творця й відкрити формулу Кумановського за допомогою зміксованих жанрів та оживленої 3D – графіки».
Юлія Сущенко:
«Кострубізми. Кумановський» – вистава-занурення у яскравий світ художника, поета, філософа, ім’я якого має знати не лише вузьке коло дослідників українського сучасного мистецтва. Саме таку ціль поставили собі всі ті, хто створив не лише цю виставу, а й весь проєкт, присвячений його пам’яті. Хочеться відзначити вдале поєднання пластичного та мультимедійного матеріалів, які не перекривають, а гармонійно доповнюють один одного. У 3d моделюванні були використані малюнки Кумановського, його тексти та поезії. І вийшло все так, як і мало вийти. Було приємно познайомитись із вами, Кумановський».
 

Урочисте закриття фестивалю та церемонія нагородження відбулися 4 грудня у Києві

«Мрію про те, аби мрії збувалися! Хочу, щоб «ГРА» об’єднувала. Закликаю всіх – долучайтеся до нас! Театр – це імідж нашої держави, це й певна модель формування самої держави. Сьогодні ніхто не програв, сьогодні виграв український театр», – зауважив Богдан Струтинський, засновник Фестивалю-Премії «ГРА».

«На фіналі «ГРИ» ми не лише підіймати келихи за перемоги українського театру, а й напланували співпраці», – додають луцькі театрали.
Довідково. Всеукраїнський театральний фестиваль-премія «ГРА» проводиться на конкурсній основі один раз на рік за підсумками минулого календарного року. Цьогоріч театри представляли прем’єри, що вийшли у період з 1 січня по 31 грудня 2020 року. Участь у проєкті беруть професійні театральні колективи різних форм власності і форматів роботи.
 
Лауреати Фестивалю-Премії визначалися у шести загальних та шести індивідуальних номінаціях:
 
  1. За найкращу драматичну виставу;
  2. За найкращу виставу для дітей;
  3. За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу;
  4. За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу;
  5. За найкращу виставу камерної сцени (до 150 глядачів);
  6. За найкращу пошуково-експериментальну виставу (на перетині театральних/мистецьких жанрів). 

 

  1. За найкращу жіночу роль;
  2. За найкращу чоловічу роль;
  3. За найкращу режисерську роботу;
  4. За найкращу сценографію;
  5. За найкращу хореографію;
  6. За найкраще музичне рішення вистави.
Коментар
17/01/2022 Понеділок
17.01.2022
16.01.2022